Ny UNHCR-rapport visar på lägre utbildning bland flyktingflickor

– Det är dags att göra flyktingflickors utbildning till en prioritering, säger FN:s flyktingkommissarie Filippo Grandi.

Rapporten “Her Turn” (”Hennes tur”) från FN:s flyktingorgan UNHCR visar att flyktingflickor på gymnasienivå bara är hälften så troliga att skriva in sig i skolan som flyktingpojkar, trots att flickor utgör hälften av alla flyktingar i skolåldern.

Tillgång till utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Trots detta är verkligheten en annan för miljontals kvinnor och flickor på flykt.

För alla flyktingbarn runt om i världen är tillgången till utbildning svårare än för andra barn. För flickor på flykt är det ännu tuffare att få en plats vid skolbänken – och behålla den. Skillnaderna i skolgång mellan flickor och pojkar på flykt ökar med åldern.

– Det är dags för det internationella samfundet att kännas vid orättvisan i att neka flickor och kvinnor på flykt en utbildning, säger Filippo Grandi, FN:s flyktingkommissarie. Resultaten i rapporten är en väckarklocka och jag uppmanar alla att instämma i vårt krav att det är flickors tur nu.

UNHCR:s rapport visar att sociala och kulturella normer ofta resulterar i att flyktingpojkars skolgång prioriteras över flyktingflickors. Brist på dugliga toaletter och mensskydd kan stå i vägen för flyktingflickors utbildning. Kostnader för böcker, skoluniformer och resan till och från skolan kan också försvåra för flyktingfamiljer.

– Att hitta lösningar till utmaningarna för flyktingflickor som strävar efter att gå i skolan kräver åtgärder i allt från nationella utbildningsdepartement till lärarutbildningar och i klassrummen, säger Grandi. Enorma hinder står i deras väg. Vi uppmanar till en internationell insats för att vända trenden.

För att hjälpa fler flyktingflickor att få en ordentlig utbildning framhäver UNHCR:s rapport ett antal åtgärder.

Om vuxna flyktingar får möjlighet arbeta och försörja sina familjer är sannolikheten större att deras barn stannar i skolan.

Rapporten konstaterar att utbildning skyddar flickor på flykt. Utbildning minskar risken för exploatering, sexuellt och könsbaserad våld, tonårsgraviditeter och barnäktenskap. Dessutom skulle antalet dödsfall på grund av diarré, malaria och lunginflammation falla om alla kvinnor fick en grundskoleutbildning.

Utbildning stärker också flickors egenmakt. Ju längre de stannar i skolan, desto mer ökar deras ledarskapsförmåga, företagsamhet, självförtroende och motståndskraft.

Dessa fördelar illustreras tydligt av individerna i rapporten – från tonåringarna på flykt från Burundi som studerar sida vid sida med jämnåriga i Rwanda, till läraren ur folkgruppen rohingya som ägnar kvällarna till att undervisa andra rohingyer på flykt från våldet i Burma.

– Om vi fortsätter att försumma flyktingflickors utbildning är det uppenbart att konsekvenserna kommer att märkas i generationer, sa Grandi. Det är dags att göra flyktingflickors utbildning till en prioritering.

Endast 61 procent av alla flyktingbarn har tillgång till en grundskoleutbildning, jämfört med ett internationellt genomsnitt på 91 procent. På gymnasienivå går 23 procent av tonåringar på flykt i skolan, jämfört med 84 procent globalt.

Läs rapporten i sin helhet: http://www.unhcr.org/herturn/

Kontaktpersoner och mediematerial finns att hämta här: http://www.unhcr.org/mediapage-herturn?utm_source=&utm_medium=email&utm_content=BN%20PR%20Subscribers&utm_campaign=

UNHCR är FN:s flyktingorgan och leder internationella insatser för att skydda människor som har tvingats fly från sina hem på grund av konflikt eller förföljelse. UNHCR ger livräddande nödhjälp som tak över huvudet, mat och vatten, skyddar grundläggande mänskliga rättigheter och tar fram lösningar som ger människor en säker plats de kan kalla sitt hem och där de kan skapa en bättre framtid. UNHCR arbetar även för att statslösa människor ska få en nationalitet.

Sverige för UNHCR är UNHCR:s samarbetspartner i Sverige och arbetar med att samla in pengar samt öka medvetenheten bland allmänheten om situationen för människor som tvingats fly sina hem. Sverige för UNHCR har 90-konto.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Under Almedalsveckan tvingades ytterligare 326 333 människor fly11.7.2018 10:04Pressmeddelande

Idag är 68,5 miljoner människor på flykt i världen. Varannan sekund tvingas ännu en människa på flykt. Sverige för UNHCR närvarade under Almedalsveckan med en digitalskärm som i realtid räknade antalet människor som tvingades lämna sina hem bara under politikerveckan. Från det att Almedalsveckan började söndag 1 juli klockan 09.00 till veckan slutade söndag 8 juli klockan 14.00 tvingades 326 333 människor på flykt, allt medan seminarierna och minglen avlöste varandra. Aktiviteten ingick i Human Facts - Sverige för UNHCR:s kampanj för att lyfta fakta om flyktingsituationen och berätta om människorna bakom flyktingstatistiken. Förbipasserande i Almedalen hade möjlighet att skriva på Sverige för UNHCR:s upprop för ett mer humant samtal om människor på flykt. -Vi gör kampanjen Human Facts för att bidra till ett humant samtal om flyktingar och öka viljan att hjälpa människor på flykt. Samtalsklimatet kring flyktingar har hårdnat och vi vill påminna om att bakom varje siffra finns en människ