Riksidrottsförbundet

Ny uppfinning ger synskadade simmare möjlighet att klara vändningar på egen hand

Daniele Cardinale, test-och träningsrådgivare på Bosön, Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum, doktor i idrottsvetenskap och forskare inom idrottsfysiologi på GIH, har tilldelats finansiering från Vinnova för att utveckla en ny uppfinning som ska underlätta vändningar för synskadade simmare. Uppfinningen består av olika sensorer som gör det möjligt för simmaren att klara sig utan en medhjälpare, så kallad tapper. Idén har namnet Breaking swimming barriers, BSB.

Foto: Bildbyrån

– Förhoppningen är att uppfinningen ska öka människors funktionsförmåga och undanröja hinder för delaktighet. Fler ska kunna få en meningsfull aktiv fritid och en bättre hälsa när deras möjligheter till självständig rörelse ökar, säger Daniele Cardinale.

Uppfinningen syftar till att:

• Möjliggöra en ökad självständighet för synskadade simmare.
  • Minska kostnaderna för fritidsaktiviteter

Projektet som stöds av KTH och GIH Innovation, driv i samarbete med Adjunkt Jonas Willén från KTH Hälsoinformatik och logistik.

Den första prototypen kommer att testas under 2020.

– I Svensk simidrotts styrdokument Strategi 2025 är ett av de strategiska målen "Svensk simidrott för alla" och ett av de övergripande målen är att tränings- och tävlingsverksamheten anpassas efter allas förmåga och möjlighet att delta. Vi behöver arbeta med att hitta vägar för att inkludera paraidrottare. I det ingår även att försöka hitta teniska lösningar som underlättar så att fler personer med synnedsättning kan komma i rörelse och inklueras i simidrotten. Därför ser vi mycket positivt på projektet Breaking swimming barriers, säger Mikael Jansson, förbundschef på Svensk Simidrott.

Daniele Cardinale
Test-och träningsrådgivare på Bosön, Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum,
doktor i idrottsvetenskap, forskare inom idrottsfysiologi på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH), koordinator och projektledare inom området innovation och entreprenörskap på Gymnastik och idrottshögskolan (GIH)

daniele.cardinale@rfsisu.se

Foto: Bildbyrån

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Bosön är Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum och byggs just nu om för att bli hela Sveriges mötesplats för elitidrott, utbildning och möten. På Bosön ska vi utmana oss själva att varje dag och i alla delar leverera det allra bästa och mest innovativa för de som valt Bosön - tillsammans bygger vi framgång. Här kan du läsa mer och hitta kontaktuppgifter Bosön2025

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

Välkommen att bevaka SM-veckan vinter i Luleå/Boden17.1.2020 09:23:22 CETPressinbjudan

Den 25-31 mars är det återigen dags för Riksidrottsförbundets och SVT:s gemensamma satsning SM-veckan där eliten i 20 idrotter gör upp om sina respektive SM-titlar. I år står Luleå och Boden för första gången som värdstäder för evenemanget då den nordligaste SM-veckan någonsin går av stapeln. Luleå och Boden välkomnar dig till en SM-vecka med idrottsupplevelser, världsstjärnor, många nya svenska mästare och en folkfest för alla.