Ny upphandling av entreprenörer för Stockholmshusen

Nu annonseras en ny upphandling av entreprenörer som ska bygga fler Stockholmshus. Ett uppdaterat gestaltningsprogram möjliggör för att bygga Stockholmshus även i miljöer från 60- och 70-talen.

Stockholmshus på Bjusätragatan Foto: Gustav Kaiser

- När vi nu går ut med en ny upphandling så ser vi stora möjligheter att få in fler entreprenörer som vill bygga Stockholmshus och därigenom öka konkurrensen säger Dennis Wedin, fastighets- och bostadsborgarråd.

Ett nytt sätt att upphandla

Upphandlingen kommer att genomföras som ett dynamiskt inköpssystem (DIS). Vilket innebär att entreprenörer i ett första steg får ansöka om att ingå i ett DIS och de som uppfyller kraven i upphandlingen får sedan möjlighet att vara med i en konkurrensutsättning för de enskilda projekten som bolagen genomför. Upphandlingen annonseras i upphandlingssystemet Kommers annons.

- Vi ser nu fram emot att pröva ett nytt sätt att upphandla byggprojekt och hoppas att många entreprenörer vill vara med och utveckla Stockholmshusen, säger Bengt Rehn, projektkoordinator för Stockholmshusen.

3300 nya hyresrätter

Stockholmshusen är ett initiativ för att bygga tusentals nya hyresrätter runt om i Stockholm. Totalt produceras och planeras för 3300 nya hyresrätter. 436 lägenheter i Stockholmshus är redan inflyttade.

Stockholmshusen kännetecknas av ett gemensamt gestaltningsprogram och effektiva stadsbyggnadsprocesser som underlättar för planering och produktion.

Stockholmshus på Bjusätragatan Foto: Gustav Kaiser
Stockholmshus i Solberga. Foto: Gustav Kaiser