Ny upphandlingsexpert på Almega

Ulrica Dyrke har anställts som expert på offentlig upphandling, valfrihet och konkurrensfrågor inom Almega.

Ulrica är jurist och kommer närmast från en tjänst på Företagarna där hon under de senaste elva åren arbetat med offentlig upphandling, konkurrens, valfrihetssystem, kommunalrättsliga frågor och immaterialrätt. Hon har tidigare även arbetat på Näringsdepartementet.

- Vi är väldigt glada att Ulrica valt att arbeta här på Almega. Hon har en gedigen erfarenhet och kunskap och kommer att kunna bidra mycket inom några av de viktigaste områdena för tjänstesektorn. Upphandlingsfrågor är helt centrala på en fungerande marknad, säger Andreas Åström som är Näringspolitisk chef på Almega.

På Almega vill Ulrica Dyrke bland annat arbeta för regler och system som möjliggör sunda och konkurrensneutrala marknader för tjänsteföretagen. Ulrica vill även arbeta för att fler företag i tjänstesektorn ska delta i offentliga upphandlingar.

- Tyvärr ser vi idag att allt färre vill lämna anbud i upphandlingar, vilket är oroväckande. Den ökande komplexiteten i upphandlingarna, inte minst på grund av omfattande kravställande, är problematisk för många leverantörer. Det är också viktigt att upphandlande myndigheter följer upp de ställda kraven under kontraktstiden, annars skapar det konkurrenssnedvridningar och misstro bland leverantörerna. En grundförutsättning för att utveckla och förbättra den offentliga upphandlingen är att det finns en bra dialog mellan upphandlare och leverantör. I detta bidrar jag gärna på Almega säger Ulrica Dyrke.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.