Ny upphandlingsexpert på Almega

Ulrica Dyrke har anställts som expert på offentlig upphandling, valfrihet och konkurrensfrågor inom Almega.

Ulrica är jurist och kommer närmast från en tjänst på Företagarna där hon under de senaste elva åren arbetat med offentlig upphandling, konkurrens, valfrihetssystem, kommunalrättsliga frågor och immaterialrätt. Hon har tidigare även arbetat på Näringsdepartementet.

- Vi är väldigt glada att Ulrica valt att arbeta här på Almega. Hon har en gedigen erfarenhet och kunskap och kommer att kunna bidra mycket inom några av de viktigaste områdena för tjänstesektorn. Upphandlingsfrågor är helt centrala på en fungerande marknad, säger Andreas Åström som är Näringspolitisk chef på Almega.

På Almega vill Ulrica Dyrke bland annat arbeta för regler och system som möjliggör sunda och konkurrensneutrala marknader för tjänsteföretagen. Ulrica vill även arbeta för att fler företag i tjänstesektorn ska delta i offentliga upphandlingar.

- Tyvärr ser vi idag att allt färre vill lämna anbud i upphandlingar, vilket är oroväckande. Den ökande komplexiteten i upphandlingarna, inte minst på grund av omfattande kravställande, är problematisk för många leverantörer. Det är också viktigt att upphandlande myndigheter följer upp de ställda kraven under kontraktstiden, annars skapar det konkurrenssnedvridningar och misstro bland leverantörerna. En grundförutsättning för att utveckla och förbättra den offentliga upphandlingen är att det finns en bra dialog mellan upphandlare och leverantör. I detta bidrar jag gärna på Almega säger Ulrica Dyrke.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02Pressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00Pressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19:32Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.