Ny upplaga av Arkitektens handbok - basfakta för arkitekten inom landskap, byggande och inredning

Arkitektens handbok 2017 är skriven av arkitekter, för arkitekter. Den innehåller basfakta arkitekten och andra involverade i byggprocessen behöver för att planera, rita, bygga och förvalta byggnader och landskap. Med den nionde upplagan utökar författarna handboken med ett helt nytt kapitel om inredningsarkitektur. – Oavsett verksamhetsområde ställs vi arkitekter inför gemensamma frågeställningar. Med årets upplaga spänner Arkitektens handbok över hela yrkesspektrumet och ger praktisk vägledning i allt från samhällsplanering till inredning, säger Martin Stintzing, arkitekt SAR/MSA och medförfattare.

Till skillnad från annan litteratur inom området talar inte handboken om för läsaren hur man ska bygga ett hus eller anlägga en park. Den fungerar snarare som ett uppslagsverk med praktisk information kring frågor man ställs inför i ett projekt och det är upp till läsaren att göra något av det.
– När vi skapade den första upplagan saknade vi själva ett verk med aktuell basinformation anpassad till svenska förhållanden och som talade direkt till arkitekten utan att vara normerande, berättar Martin, som tillsammans med arkitekterna SAR/MSA Anders Bodin, Jacob Hidemark och Sven Nyström står bakom handboken.

Författandet integrerat i det dagliga arbetet
– Vi är praktiserande arkitekter som skrivit handboken utifrån våra egna erfarenheter och behov. Vi använder den själva i vårt dagliga arbete och kan därför pröva den praktiska nyttan och se utvecklingspotentialen till nästa upplaga. Man kan säga att användandet och författandet av handboken är integrerat i det dagliga arbetet, säger Martin.

Basfakta inom inredningsarkitektur
Med det nya kapitlet Rummet och rummets föremål ger handboken en mängd basfakta inom inredningsarkitektur. Kapitelförfattaren Karin Nyrén arkitekt SIR/MSA, radar upp flera användbara mått, beskrivningar av textilier, akustik, belysning och möblers sammansättningar samt går igenom rummets helhetsverkan.

Ger en helhetssyn
– Målet med Arkitektens handbok har hela tiden varit att skapa en helhet som spänner över hela arkitektyrket, från samhällsplanering till inredning. Nu har vi äntligen nått ända fram, säger Martin och fortsätter:
– Som arkitekt behöver man ha en helhetssyn och förstå varandras utgångspunkter och aspekter, oavsett om man ritar hus, landskap eller arbetar med inredning. Med boken hoppas vi kunna ge dessa insikter och på så sätt hjälpa till att stärka vår yrkeskår.

Jonas Eklund
Kommunikatör
jonas.eklund@studentlitteratur.se

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.