Ny upplaga av Arkitektens handbok - basfakta för arkitekten inom landskap, byggande och inredning

Arkitektens handbok 2017 är skriven av arkitekter, för arkitekter. Den innehåller basfakta arkitekten och andra involverade i byggprocessen behöver för att planera, rita, bygga och förvalta byggnader och landskap. Med den nionde upplagan utökar författarna handboken med ett helt nytt kapitel om inredningsarkitektur. – Oavsett verksamhetsområde ställs vi arkitekter inför gemensamma frågeställningar. Med årets upplaga spänner Arkitektens handbok över hela yrkesspektrumet och ger praktisk vägledning i allt från samhällsplanering till inredning, säger Martin Stintzing, arkitekt SAR/MSA och medförfattare.

Till skillnad från annan litteratur inom området talar inte handboken om för läsaren hur man ska bygga ett hus eller anlägga en park. Den fungerar snarare som ett uppslagsverk med praktisk information kring frågor man ställs inför i ett projekt och det är upp till läsaren att göra något av det.
– När vi skapade den första upplagan saknade vi själva ett verk med aktuell basinformation anpassad till svenska förhållanden och som talade direkt till arkitekten utan att vara normerande, berättar Martin, som tillsammans med arkitekterna SAR/MSA Anders Bodin, Jacob Hidemark och Sven Nyström står bakom handboken.

Författandet integrerat i det dagliga arbetet
– Vi är praktiserande arkitekter som skrivit handboken utifrån våra egna erfarenheter och behov. Vi använder den själva i vårt dagliga arbete och kan därför pröva den praktiska nyttan och se utvecklingspotentialen till nästa upplaga. Man kan säga att användandet och författandet av handboken är integrerat i det dagliga arbetet, säger Martin.

Basfakta inom inredningsarkitektur
Med det nya kapitlet Rummet och rummets föremål ger handboken en mängd basfakta inom inredningsarkitektur. Kapitelförfattaren Karin Nyrén arkitekt SIR/MSA, radar upp flera användbara mått, beskrivningar av textilier, akustik, belysning och möblers sammansättningar samt går igenom rummets helhetsverkan.

Ger en helhetssyn
– Målet med Arkitektens handbok har hela tiden varit att skapa en helhet som spänner över hela arkitektyrket, från samhällsplanering till inredning. Nu har vi äntligen nått ända fram, säger Martin och fortsätter:
– Som arkitekt behöver man ha en helhetssyn och förstå varandras utgångspunkter och aspekter, oavsett om man ritar hus, landskap eller arbetar med inredning. Med boken hoppas vi kunna ge dessa insikter och på så sätt hjälpa till att stärka vår yrkeskår.

Jonas Eklund
Kommunikatör
jonas.eklund@studentlitteratur.se

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.