Ny utbildning i kampen mot matchfixning och otillåten vadhållning

Riksidrottsförbundet lanserar ny digital utbildning som alla specialidrottsförbund kan nyttja för att höja kunskapen bland elitidrottsstudenter, övriga aktiva, ledare och förtroendevalda om matchfixning och otillåten vadhållning.

Foto: Bildbyrån FRI ATT ANVÄNDA

– Uppgjorda idrottstävlingar är ett mycket allvarligt hot mot tävlingsidrotten och går tvärt emot allt som idrottsrörelsen står för såsom integritet, rent spel och respekt för andra. Dessutom är ofta organiserad brottslighet involverad och med det följer risker som hot och påtryckningar. Utbildningen är ett kliv mot ännu starkare förebyggande åtgärder inom hela idrottsrörelsen, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.

Samtliga 71 specialidrottsförbund kan fritt nyttja utbildningen och besluta vilka aktiva och ledare på olika nivåer och med olika funktioner som ska gå utbildningen. Utbildningen är uppdelad i moduler och i testformat vilket innebär att varje användare måste svara rätt på frågor för att klara av utbildningens olika steg.

– Genom denna digitala och tillgängliga utbildning når vi ut i idrottsrörelsen mycket bredare än tidigare, vilket är en direkt förutsättning för att kunna bedriva ett förebyggande arbete som också gör mer skillnad för att sätta stopp för de som vill utnyttja idrotten för sina egna syften, säger Jakob Uddeholt, samordnare matchfixning Riksidrottsförbundet.

Innehållet i utbildningen har tagits fram av Riksidrottsförbundet i samarbete med representanter från specialidrottsförbunden, spelarföreningar och Spelberoendes riksförbund. Riksidrottsförbundets arbete mot matchfixning är en del av partnerskapet med Svenska Spel vilket möjliggjort finansieringen av utbildningen.

– För oss är det av största vikt att bidra till idrottsrörelsens positiva verksamheter men också att bidra i arbetet för att motarbeta matchfixning och otillåten vadhållning. Vi är stolta över att ha bidragit med stöd till det viktiga arbete som innebär att Riksidrottsförbundet nu kan sprida kunskap och stärka det förebyggande arbetet, säger Patrik Hofbauer, vd på Svenska Spel.

Här kan du läsa mer om Riksidrottsförbundets arbete mot matchfixning och otillåten vadhållning (länk)

Jakob Uddeholt
Samordnare i arbetet mot matchfixning, Riksidrottsförbundet

Svenska Spels presstjänst

Foto: Bildbyrån FRI ATT ANVÄNDA

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.