Ny utbildning inom housekeeping ska ge 100 nya jobb till sommaren

Behovet av kvalificerad arbetskraft till besöksnäringen är stort. Många som står utanför arbetsmarknaden saknar grundläggande utbildning. I samarbete med Scandic och Arbetsförmedlingen startar Lernia en nationell utbildning i housekeeping som ska ge Scandic 100 nya medarbetare till sommaren.

Utbildningen har tagits fram efter ett lyckat pilotprojekt i Helsingborg. Scandic är med och formar utbildningen och rekryterar deltagare. Alla som tar examen är garanterade ett arbete. Innan sommarens högsäsong är målet 100 nyutbildade housekeepers.

– Att arbeta på housekeeping är idag ett kvalificerat arbete som kräver förståelse för till exempel logistik, ergonomi och kemikaliehantering. Det krävs också en förståelse för service och houskeepings roll för gästens hotellupplevelse. Med den här utbildningen hoppas vi kunna dels lösa vårt eget rekryteringsbehov, dels höja statusen på en yrkeskategori som det inte satsas så mycket på, säger Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Sverige.

Utbildningen ges på flera orter i Sverige. Arbetsförmedlingen står för rekryteringsunderlaget och Lernia för den lärarledda utbildningen. Scandic bidrar aktivt i rekryteringen och intervjuar kandidater och bistår med praktikplatser under utbildningens gång. Alla elever som tar examen erbjuds anställning på Scandic. Den första klassen startar under vecka 7 i Stockholm.

– Framgången i vår modell bygger på att vi håller utbildningar på de orter där vi har ett rekryteringsbehov och att vi tillsammans med Arbetsförmedlingen och Lernia planerar utbildningsstarterna så att examen kan ske när vi har som högst tryck, till exempel under sommaren som är vår högsäsong. Det gör att vi kan garantera arbete för de elever som slutför utbildningen, säger Henrik.

– Det här är ett exempel på kompetenslösning som bidrar till en förbättrad arbetsmarknad. Nyanlända har potential som arbetsgivare är i stort behov av men ibland är språket ett hinder. Det är fantastiskt att se att Scandic lägger stor vikt på människor som vill jobba med att ge god service och inte språket i första hand. Genom utbildning och arbete lär man sig svenska snabbt, säger Susanne Jansson, affärsansvarig, Lernia

Om utbildningen
Utbildningen är ca 20 veckor lång och planeras att ges i Ronneby, Borlänge, Halmstad, Helsingborg, Malmö, Stockholm, Örebro, Karlstad och Sundsvall. Andra orter kan tillkomma. Rekrytering och urval sker tillsammans med Arbetsförmedlingen och utbildningen genomförs av Lernia. Samtliga elever som genomför utbildningen med godkänt resultat kommer att erbjudas anställning på något av Scandics hotell.

Lernia är den ledande aktören för att möta industrins kompetensbehov. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsätter drygt 3 miljarder och finns på 60 orter över hela landet. Vi utbildar årligen över 30 000 personer, 700 arbetsgivare anlitar 10 000 bemanningskonsulter varav 4 000 personer nyanställs varje år. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Träffa Lernia i Almedalen27.6.2019 09:48:32 CESTPressmeddelande

Svensk arbetsmarknad befinner sig i ett utmanande läge. Arbetsförmedlingen ska reformeras och i det så kallade januariavtalet finns en rad förslag på förändringar som berör arbetsmarknaden. Det gör att det i år känns extra viktigt att diskutera framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning under Almedalen. Vi behöver skapa förutsättningar för bättre matchning på arbetsmarknaden så att fler människor får jobb och företagen rätt kompetens.

Lernia bjuder in till seminarium om vänskap på arbetsplatsen – för effektivare team och säkrare arbetsmiljö29.5.2019 13:46:02 CESTPressmeddelande

Integration på arbetsplatsen är en viktig fråga för Lernia som man bl.a. jobbar med genom projektet Integration För Svenskar – en interaktionskurs som hjälper människor att knyta vänskapsband på jobbet. Den 3 juni bjuder Lernia in till frukostseminarium i Göteborg på tema ”Vänskap på arbetsplatsen” för att tillsammans med näringslivsprofiler och en expert prata vidare om vilka andra viktiga fördelar vänskap på arbetsplatsen kan ha.

Brist på kvalificerade bilmekaniker när fler och fler kör el- och hybridbilar11.4.2019 10:35:53 CESTPressmeddelande

Utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle gör att bilar i allt större utsträckning gått ifrån bensin och diesel och enligt ett förslag från regeringen ska det inte gå att sälja nya fossildrivna bilar i Sverige 2030. Samtidigt förutspår Arbetsförmedlingen en stor brist på kvalificerade bilmekaniker med kompetens inom el-, hybrid- och gasbilar de kommande åren. Tanken är att en fordonsutbildning i Trollhättan ska hjälpa till att lösa problemet.