Ny utbildning om hur lärare skapar engagemang i undervisningen

Att samla medaljer, erfarenhetspoäng och att gå upp en nivå är spelkomponenter som kan fungera motiverande i undervisningen. Det menar läraren och föreläsaren Adam Palmquist, som är aktuell med seminariet Undervisning som skapar engagemang - Gamification i skolan. Här får lärare i grundskola och gymnasium chans att lära sig allt om hur man kan använda spelmekanismer i den pedagogiska vardagen.
Foto: Jonas Norén

För Adam Palmquist spelade Boston Tea Party en avgörande roll när han först fick upp ögonen för spelifiering i undervisningen.

– Två av mina elever hade svårt att komma till lektionerna. De var inte så intresserade av skolan överhuvudtaget. Men jag visste att de spelade ett spel som handlade om ett kunskapsområde vi jobbade med. I spelet fanns Boston Tea Party, en sektion som var avgörande. Jag gav dem i uppdrag att spela spelet och sedan jämföra hur scenen utspelade sig i spelet mot läroboken, minns Adam.

Vad är så fascinerande med spel?

Adam berättar om hur entusiasmen eleverna fick av att spela spelet spillde över på övriga arbetsområden:

– De tyckte det var jättehäftigt och jag började fundera över vad det var med spel som var så fascinerande. Det var då jag stötte på begreppet gamification, som handlar om att lyfta spelkomponenter in i en icke-spelmiljö. Det här var 2011 innan spelifiering blivit ett begrepp i Sverige.

Använda de motiverande komponenterna

– När jag föreläser kan åhörare fråga vilka spel vi ska prata om, men det handlar inte om att spela spel utan om att använda de motiverande komponenterna, säger Adam och drar paralleller till appar som Runkeeper, som använder spelkomponenter för att höja användarnas motivation.

Arbetsglädje är viktigt för motivationen

Enligt Adam finns det fyra komponenter som är viktiga för motivationen: ett tydligt mål, regler, konstant återkoppling och glädjen att göra det tillsammans. Dessa komponenter är vedertagna inom teorier om motivation och lärande.

– Våra hjärnor tycker om snabb feedback, tydlighet och struktur. Allt går tillbaka till dessa fyra pelare som spelen står på. Det finns en rädsla att spelifiering kan uppfattas som en lek, men arbetsglädjen är viktig för att lära sig och för hur man mår. Det finns flera tunga utbildningspsykologer, så som John Dewey, som säger att leken är viktig.

Rimmar väl med formativ bedömning

– För oss lärare handlar det om att designa spelfullt när vi formar undervisningen. Man kan slumpa vem som får svara istället för att räcka upp handen, då det finns ett spelmoment i slumpen. Man kan bryta ner stora mål till mindre mål, vilket rimmar väl med formativ bedömning. Då kan man prata med eleverna om att gå upp en nivå eller om att samla erfarenhetspoäng, säger Adam.

Adam Palmquists utbildning hålls i Stockholm, Göteborg och Malmö i november. Utbildningen går också att via Studentlitteratur boka som uppdragsutbildning. Adam Palmquist föreläser även den 27 och 28 september på Bokmässan.

Foto: Jonas Norén

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.