Ny utbildning ska ge fler industrijobb i Sandviken

Denna vecka påbörjar ett 40-tal arbetssökande i Gävleborg en nio månader lång utbildning, som kommer att leda till jobb inom industrin. Det nya utbildningskonceptet som framförallt riktar sig mot kvinnor, är ett nystartat samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Sandvik Mining and Rock Solutions (SMR) och Manpower.

Bild: Sandvik

Den nya satsningen, som är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Sandvik och Manpower, ger ett 40-tal arbetssökande, primärt kvinnor, utan tidigare erfarenhet från industrin möjligheten att byta bransch och ta ett nytt steg i arbetslivet. 10 av dessa erbjuds praktikplats på Sandvik och därefter anställning hos Manpower.

- Sandvik Mining and Rock Solutions har behov av fler kvalificerade medarbetare och vi vill stärka mångfalden i vår personalstyrka. Satsningen på utbildningen är också en del av Sandvik Mining and Rock Solutions engagemang för att bidra till samhället, i det här fallet genom att stötta arbetssökande till ny kompetens som stärker deras position på arbetsmarknaden, kommenterar Lorraine Lind, HR-chef på Sandvik Mining and Rock Tools produktionsenhet i Sandviken.

Under utbildningstiden får deltagarna ekonomisk ersättning från Försäkringskassan och coachning från Manpower inför framtida jobb inom industrin.

Utbildningen innehåller även flera praktikperioder på Sandvik Mining and Rock Solutions, då deltagarna får en mentor från Sandvik. Efter avslutad utbildning erbjuds de 10 deltagarna anställning hos Manpower med målet att arbeta i produktionen hos Sandvik Mining and Rock Solutions i Sandviken.

– Det känns väldigt roligt att kunna stötta arbetssökande och bidra till att ge dem nya kunskaper. Utbildningen kommer både att ge deltagarna ett jobb och viktig kompetensutveckling som stärker deras position på arbetsmarknaden, säger Patric Palm, Managing Director på Manpower Enterprise.

Utbildningen påbörjas den 5 december 2022 och avslutas i september 2023. Därefter kommer resultatet att utvärderas, och om satsningen faller väl ut kan den komma att bli återkommande.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Bild: Sandvik

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.

Ny jobbprognos: Stiltje på arbetsmarknaden i telekom- och kommunikationsbranscherna i början av året11.1.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i telekom- och kommunikationsbranscherna förväntar sig en oförändrad sysselsättning inför det första kvartalet 2023. Det skiljer sig markant från den genomsnittliga sysselsättningsprognosen för alla branscher, som ligger på +23 procent. Samtidigt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Fortsatt starka anställningsplaner för bank-, finans- och fastighetsbranscherna under Q111.1.2023 07:55:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i bank-, finans- och fastighetsbranscherna förväntar sig en sysselsättningsprognos på +35 procent inför det första kvartalet 2023, vilket är högre än riksgenomsnittet på +23 procent och den näst högsta prognosen av alla branscher. Samtidigt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Ny jobbprognos: Inbromsning för arbetsmarknaden i norra Sverige i starten av året10.1.2023 08:20:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i Norra Sverige förväntar sig en sysselsättningsprognos på +15 procent inför det första kvartalet 2023, vilket innebär en minskning med 17 procentenheter jämfört med förra kvartalets starka prognos. Norra Sveriges jobbprognos inför det första kvartalet är lägre än riksgenomsnittet på +23 procent. Generellt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Försiktig start på 2023 för arbetsmarknaden i Östra Götaland10.1.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i Östra Götaland förväntar sig en sysselsättningsprognos på +12 procent inför det första kvartalet 2023, vilket innebär en minskning med 19 procentenheter jämfört med förra kvartalets starka prognos. Östra Götalands jobbprognos är rejält lägre än riksgenomsnittet på +23 procent. Generellt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.