Ny utmanare inom elbilsindustrin har flyttat in på IDEON

Start-up bolaget Uniti, som utvecklar en ny elbil och vilka är sprungna ur Lunds Universitet, satsar och expanderar genom att flytta huvudkontoret till större lokaler på IDEON området. Dessutom är Uniti mitt uppe i finansieringsrunda för att kunna anställa fler medarbetare och utveckla verksamheten.

Uniti är ett innovativt företag som inte bara vill utmana bilbranschen inom bränsleområdet, utan även inom affärsmodeller, utvecklingsprocesser och rent mekaniskt. Målet är en genialisk och elektrisk stadsbil vid namn Uniti. Utvecklingen sker i ett globalt team med basen i Sverige och är helt transparent, då man vill att den ska vara öppen och delvis patentfri, så att de kan påverka hela branschen med sitt nya tänk. Nu är det dags att satsa större och därför flyttar Uniti ut från Lunds Universitet och in till 400 kvm på IDEON området för att ta del av den unika kompetensmix som finns där.

– Att Uniti väljer att lägga sitt huvudkontor på IDEON området är ett naturligt val. Vi har minst sju företag på området som utvecklar produkter eller tjänster inom fossilfria transporter. Under Almedalen deltog vi i en systemdiskussion med andra Science Parks och offentliga aktörer för att hitta nya vägar till en vettig innovationsupphandling som driver branschen framåt. Detta är ett område vi vill vara med och skapa samt driva, berättar Mia Rolf, ny VD för IDEON området.

– Med Ideons samlade kompetenscenter inom både mobilutveckling, embedded software, uppkoppling och elektronik/mekanik samt smartare förbränningsmotorer /elbilsladdning samt nya digitala tjänster är detta en utmärkt plats att vara på om man som vi vill utmana bilbranschen samt driva utvecklingen framåt i en för miljön mer skonsam riktning. Vi valde mellan flera olika Sience Parks i USA och EU före vi bestämde oss för charmiga Lund och Ideon som har de bästa förutsättningarna för vår verksamhet. Det säger Lewis Horne grundare och VD för Uniti.

För mer information kontakta:

Lewis Horne, Uniti 0722-37 46 28,lewis@teamuniti.com

Mia Rolf, IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Linus Wiebe, Innovationsdirektör Lunds Universitet 0733-45 12 40, linus.wiebe@innovation.lu.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Suntribe AB bringt riff freundliche Bio-Sonnencreme mit Zink ohne Weißeleffekt auf den Markt13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Die schwedische Firma Suntribe AB launcht eine nicht weißelnde mineralische Sonnencreme, die sicher für Mensch und Natur ist. Wie alle anderen Suntribe Sonnencremes basiert die neue Körper- und Gesichtssonnencreme auf dem mineralischen UV-Filter Zinkoxid, der eine natürliche Alternative zu chemischen UV-Filtern darstellt. Alle anderen Inhaltsstoffe sind natürlich und aus biologischer Herkunft.

Suntribe AB launches an ecological, mineral-based sunscreen that is safe for human health and the environment13.3.2018 06:00Pressmeddelande

The Swedish company Suntribe AB is launching a non-whitening mineral sunscreen that is gentle for the environment and human skin. Like all other Suntribe sunscreens, the new body sunscreen features the mineral UV-filter Zinc Oxide as a natural alternative to chemical UV-filters. All other ingredients are from natural and organic origin. The new Suntribe Body sunscreen forms part of the company’s portfolio of a new generation of safe sunscreens.