Ny utmanare inom elbilsindustrin har flyttat in på IDEON

Start-up bolaget Uniti, som utvecklar en ny elbil och vilka är sprungna ur Lunds Universitet, satsar och expanderar genom att flytta huvudkontoret till större lokaler på IDEON området. Dessutom är Uniti mitt uppe i finansieringsrunda för att kunna anställa fler medarbetare och utveckla verksamheten.

Uniti är ett innovativt företag som inte bara vill utmana bilbranschen inom bränsleområdet, utan även inom affärsmodeller, utvecklingsprocesser och rent mekaniskt. Målet är en genialisk och elektrisk stadsbil vid namn Uniti. Utvecklingen sker i ett globalt team med basen i Sverige och är helt transparent, då man vill att den ska vara öppen och delvis patentfri, så att de kan påverka hela branschen med sitt nya tänk. Nu är det dags att satsa större och därför flyttar Uniti ut från Lunds Universitet och in till 400 kvm på IDEON området för att ta del av den unika kompetensmix som finns där.

– Att Uniti väljer att lägga sitt huvudkontor på IDEON området är ett naturligt val. Vi har minst sju företag på området som utvecklar produkter eller tjänster inom fossilfria transporter. Under Almedalen deltog vi i en systemdiskussion med andra Science Parks och offentliga aktörer för att hitta nya vägar till en vettig innovationsupphandling som driver branschen framåt. Detta är ett område vi vill vara med och skapa samt driva, berättar Mia Rolf, ny VD för IDEON området.

– Med Ideons samlade kompetenscenter inom både mobilutveckling, embedded software, uppkoppling och elektronik/mekanik samt smartare förbränningsmotorer /elbilsladdning samt nya digitala tjänster är detta en utmärkt plats att vara på om man som vi vill utmana bilbranschen samt driva utvecklingen framåt i en för miljön mer skonsam riktning. Vi valde mellan flera olika Sience Parks i USA och EU före vi bestämde oss för charmiga Lund och Ideon som har de bästa förutsättningarna för vår verksamhet. Det säger Lewis Horne grundare och VD för Uniti.

För mer information kontakta:

Lewis Horne, Uniti 0722-37 46 28,lewis@teamuniti.com

Mia Rolf, IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Linus Wiebe, Innovationsdirektör Lunds Universitet 0733-45 12 40, linus.wiebe@innovation.lu.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.