Ny utmanare inom elbilsindustrin har flyttat in på IDEON

Start-up bolaget Uniti, som utvecklar en ny elbil och vilka är sprungna ur Lunds Universitet, satsar och expanderar genom att flytta huvudkontoret till större lokaler på IDEON området. Dessutom är Uniti mitt uppe i finansieringsrunda för att kunna anställa fler medarbetare och utveckla verksamheten.

Uniti är ett innovativt företag som inte bara vill utmana bilbranschen inom bränsleområdet, utan även inom affärsmodeller, utvecklingsprocesser och rent mekaniskt. Målet är en genialisk och elektrisk stadsbil vid namn Uniti. Utvecklingen sker i ett globalt team med basen i Sverige och är helt transparent, då man vill att den ska vara öppen och delvis patentfri, så att de kan påverka hela branschen med sitt nya tänk. Nu är det dags att satsa större och därför flyttar Uniti ut från Lunds Universitet och in till 400 kvm på IDEON området för att ta del av den unika kompetensmix som finns där.

– Att Uniti väljer att lägga sitt huvudkontor på IDEON området är ett naturligt val. Vi har minst sju företag på området som utvecklar produkter eller tjänster inom fossilfria transporter. Under Almedalen deltog vi i en systemdiskussion med andra Science Parks och offentliga aktörer för att hitta nya vägar till en vettig innovationsupphandling som driver branschen framåt. Detta är ett område vi vill vara med och skapa samt driva, berättar Mia Rolf, ny VD för IDEON området.

– Med Ideons samlade kompetenscenter inom både mobilutveckling, embedded software, uppkoppling och elektronik/mekanik samt smartare förbränningsmotorer /elbilsladdning samt nya digitala tjänster är detta en utmärkt plats att vara på om man som vi vill utmana bilbranschen samt driva utvecklingen framåt i en för miljön mer skonsam riktning. Vi valde mellan flera olika Sience Parks i USA och EU före vi bestämde oss för charmiga Lund och Ideon som har de bästa förutsättningarna för vår verksamhet. Det säger Lewis Horne grundare och VD för Uniti.

För mer information kontakta:

Lewis Horne, Uniti 0722-37 46 28,lewis@teamuniti.com

Mia Rolf, IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Linus Wiebe, Innovationsdirektör Lunds Universitet 0733-45 12 40, linus.wiebe@innovation.lu.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.