Ny utmanare inom elbilsindustrin har flyttat in på IDEON

Start-up bolaget Uniti, som utvecklar en ny elbil och vilka är sprungna ur Lunds Universitet, satsar och expanderar genom att flytta huvudkontoret till större lokaler på IDEON området. Dessutom är Uniti mitt uppe i finansieringsrunda för att kunna anställa fler medarbetare och utveckla verksamheten.

Uniti är ett innovativt företag som inte bara vill utmana bilbranschen inom bränsleområdet, utan även inom affärsmodeller, utvecklingsprocesser och rent mekaniskt. Målet är en genialisk och elektrisk stadsbil vid namn Uniti. Utvecklingen sker i ett globalt team med basen i Sverige och är helt transparent, då man vill att den ska vara öppen och delvis patentfri, så att de kan påverka hela branschen med sitt nya tänk. Nu är det dags att satsa större och därför flyttar Uniti ut från Lunds Universitet och in till 400 kvm på IDEON området för att ta del av den unika kompetensmix som finns där.

– Att Uniti väljer att lägga sitt huvudkontor på IDEON området är ett naturligt val. Vi har minst sju företag på området som utvecklar produkter eller tjänster inom fossilfria transporter. Under Almedalen deltog vi i en systemdiskussion med andra Science Parks och offentliga aktörer för att hitta nya vägar till en vettig innovationsupphandling som driver branschen framåt. Detta är ett område vi vill vara med och skapa samt driva, berättar Mia Rolf, ny VD för IDEON området.

– Med Ideons samlade kompetenscenter inom både mobilutveckling, embedded software, uppkoppling och elektronik/mekanik samt smartare förbränningsmotorer /elbilsladdning samt nya digitala tjänster är detta en utmärkt plats att vara på om man som vi vill utmana bilbranschen samt driva utvecklingen framåt i en för miljön mer skonsam riktning. Vi valde mellan flera olika Sience Parks i USA och EU före vi bestämde oss för charmiga Lund och Ideon som har de bästa förutsättningarna för vår verksamhet. Det säger Lewis Horne grundare och VD för Uniti.

För mer information kontakta:

Lewis Horne, Uniti 0722-37 46 28,lewis@teamuniti.com

Mia Rolf, IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Linus Wiebe, Innovationsdirektör Lunds Universitet 0733-45 12 40, linus.wiebe@innovation.lu.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!