Ny utmärkelse instiftat av Svenska Bandyförbundet tillsammans med Kungl. Hovstaterna

Svenska Bandyförbundet instiftar, med H.M. Konungen och Kungl. Hovstaternas godkännande, Kronprinsessan Margaretas pris till årets kvinnliga bandyspelare. Utmärkelsen går till den spelare som under den gångna säsongen utmärkt sig genom att bidra till laganda och lagbygge, sportsliga framgångar samt att vara en förebild inom svensk bandy. Priset ersätter den tidigare utmärkelsen Årets spelare Dam.

Copyright: Kungl. hovstaterna

Svenska Bandyförbundet instiftar utmärkelsen i Kronprinsessan Margaretas namn som en hyllning till hennes kärlek till bandyn och vidareutvecklingen av sporten i Sverige. Pristagaren utses av förbundskapten och assisterande förbundskapten för damlandslaget, vilka under säsongen 2021/2022 är Olle Wiberg och Hanna Dahlström.

Utmärkelsen och därmed även den historiska första mottagaren av Kronprinsessan Margaretas pris till årets kvinnliga bandyspelare 2022 tillkännages under vecka 16.

Sportintresserad prinsessa före sin tid

Prinsessan Margareta var en banbrytande kunglig idrottskvinna. Med entusiasm tog hon sig an vintersporterna i sitt nya hemland. År 1908 grundade kronprinsessan Sveriges första kvinnliga bandylag (då kallat hockey):Kronprinsessans HK. Laget fick efterföljare och snart fanns en liga med sex lag som alla tränade två gånger i veckan.

Copyright: Kungl. hovstaterna

Örjan Stål är Team Manager för det svenska damlandslaget som nyligen tog VM-guld och den drivande kraften bakom instiftandet av priset.

– Det är en stor ära för svensk bandy att vi får instifta priset till årets kvinnliga bandyspelare i Kronprinsessan Margaretas namn. Det betyder mycket för bandyn att våra duktiga kvinnliga bandyspelare kan äras med minnet av en historisk kvinna som stod för att kvinnor och män ska ha lika rätt till idrottande. Jag ställde frågan till hovet angående utmärkelsen i kronprinsessans Margaretas namn och de meddelade senare att kungen med glädje hade godkänt förfrågan från Svenska Bandyförbundet, säger Örjan Stål.

– Det är fantastiskt att vi kunnat genomföra detta från idéstadiet till att det nu, och framöver, kommer att delas ut ett diplom med kungligt erkännande till den absoluta toppen av damspelare. Idén fick jag när jag såg Prinsessan Christina, fru Magnuson i TV4 (kungens storasyster red.anm.) när hon lanserade sin bok om sin farmor Kronprinsessan Margaretas liv. Hon berättade bland annat att Kronprinsessan Margareta var en stark kvinna med stor drivkraft för jämlikhet och idrott. Då ska man veta att i början av 1900 talet var det i allmänhet ovanligt att kvinnor ägnade sig åt idrott och i synnerhet lagidrott, berättar Örjan Stål.

Fakta

Margaret Victoria Charlotte Augusta Norah av Connaught, prinsessa av Storbritannien och Irland, föddes den 15 januari 1882. Hon var barnbarn till drottning Victoria av Storbritannien. Den 15 juni 1905 gifte hon sig med den svenske prinsen Gustaf Adolf och de fick sedermera sonen Gustaf Adolf (kallad Edmund) som skulle bli far till vår nuvarande kung.

Källa: www.kungligaslotten.se

Örjan Stål Foto: Gert Holmér

Valberedningen presenterar förslag till styrelsen - Hon kan bli Svenska Bandyförbundets nya ordförande19.5.2022 14:12:57 CEST | Pressmeddelande

Fem nya ledamöter föreslås till Svenska Bandyförbundets styrelse var av Gisela Stockhaus, Västerås, föreslås bli första kvinnliga ordföranden. Gisela Stockhaus, mångårig ordförande i Västerås SK Bandy, föreslås av valberedningen att väljas till ny ordförande när Svenska Bandyförbundet har sitt förbundsmöte den 11 juni. Till den nio personer starka förbundsstyrelsen föreslås ytterligare fyra nya ledamöter.

Efter VM-guldet - Damlandslagets observationstrupp är uttagen18.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars vann Sverige det elfte världsmästerskapet i bandy för damer. Ett fantastiskt VM i Växjö och Åby/Tjureda IF med bra svenskt spel, allt igenom professionellt genomfört arrangemang med fin is och dessutom med en egen VM-låt och parad genom Växjö city. Nu har förbundskapten Olle Wiberg tillsammans med assisterande förbundskapten Hanna Dahlström tagit ut 24 spelare inför nästa säsong för vilken planeringen är i full gång.