Ny vägledning för kartläggning av utsläpp i bygg- och anläggningssektorn

Inom arbetet med den nationella färdplanen för en klimatneutral, hållbar och konkurrenskraftig bygg- och anläggningssektor 2045 har Byggföretagen tagit fram en ny vägledning som underlättar för företag att kartlägga och beräkna sina utsläpp.

Birgitta Govén, energiexpert, Byggföretagen.

– Vi hoppas att vägledningen ska leda till att många företag inom hela samhällsbyggnadssektorn nu börjar mäta sina utsläpp. Att fler företag kartlägger sina utsläpp och skapar en policy för deras miljöarbete är ett av delmålen i färdplanen. Det är en mycket viktig del i färdplanens arbete för att nå klimatmålen, säger Birgitta Govén, energiexpert på Byggföretagen.

Under våren arrangeras webinarier tillsammans med Fastighetsägarna för att informera om vägledningen och inspirera hela samhällsbyggnadssektorn till ett ökat engagemang för att nå Sveriges klimatmål.

Organisationer som samarbetar kring implementering av färdplanen:

• Byggföretagen

• Byggherrarna

• Byggmaterialindustrierna

• Fastighetsägarna

• Innovationsföretagen

• Installatörsföretagen

• Sveriges Allmännytta

• Trafikverket

Läs mer om Färdplan 2045 här:

Birgitta Govén, energiexpert, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Cementbrist leder till omfattande byggstopp visar ny analys. Byggbranschen begär omgående möte med regeringen.14.7.2021 14:22:58 CEST | Pressmeddelande

Sverige står inför ett omfattande byggstopp. Redan i november kommer 3 av 4 nya bostäder inte att kunna byggstartas. Flera stora infrastrukturprojekt stoppas eller fördröjas. Mellan 200 000 och 400 000 jobb hotas. Investeringsbortfallet beräknas till över 20 miljarder kronor, per månad. Det visar en ny konsekvensanalys som Byggföretagen gjort med anledning av Mark- och miljööverdomstolens beslut att avvisa Cementas ansökan om förnyat tillstånd att bryta kalksten i de befintliga täkterna i Slite på Gotland.