Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Birgitta Govén, energiexpert.

Hållbarhetsredovisningen ska innehålla information om miljö, personal, sociala förhållanden, mänskliga rättigheter och hur otillåten påverkan som korruption hanteras. Vägledningen är också tänkt att bistå i det fortsatta hållbarhetsarbetet.

- Det har varit både roligt och utvecklande att vara en del i detta projekt. Genom vägledningen har vi på ett strukturerat sätt skapat vår första hållbarhetsredovisning och tagit vårt hållbarhetsarbete till ytterligare en ny nivå vilket är avgörande för vår långsiktighet på marknaden, säger Hanna Lindskog, chef kommunikation och marknad, Åke Sundvall AB.

Det färdiga dokumentet är indelat i fyra delar; en mall där företaget själv fyller i hållbarhetsredovisningen, en manual för hur man går tillväga, en beskrivning av begrepp och parametrar som används i arbetet, samt en del som innehåller referenser och källor.

- Hållbarhetsredovisningen ger nytta för företagen och dess intressenter om det görs på rätt sätt. Många företag är redan på väg, men kan behöva hjälp med strukturen. Den här vägledningen ger den hjälpen och då är det inte så svårt som man kan förledas att tro att hållbarhetsredovisa, säger Karl-Johan Brännström, kvalitetschef, Dipart.

För att säkerställa kvaliteten och användbarheten i vägledningen, som är framtagen av Sharing Capabilities, har teknik- och miljöutskottet hos Stockholms Byggmästareförening varit referensgrupp. Ordförande är Jenny Winblad von Walter, Bonava Sverige AB, medan Anders Larsson, Stockholms Byggmästareföreningen, är sekreterare.

Birgitta Govén, energiexpert.

Sveriges Byggindustrier är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden. Vår huvuduppgift är att förbättra näringsvillkoren såväl för hela branschen som för de enskilda företagen. Målet är en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch

Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 20143.4.2019 06:15:00 CESTPressmeddelande

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats25.3.2019 13:20:35 CETPressmeddelande

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.