Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Birgitta Govén, energiexpert.

Hållbarhetsredovisningen ska innehålla information om miljö, personal, sociala förhållanden, mänskliga rättigheter och hur otillåten påverkan som korruption hanteras. Vägledningen är också tänkt att bistå i det fortsatta hållbarhetsarbetet.

- Det har varit både roligt och utvecklande att vara en del i detta projekt. Genom vägledningen har vi på ett strukturerat sätt skapat vår första hållbarhetsredovisning och tagit vårt hållbarhetsarbete till ytterligare en ny nivå vilket är avgörande för vår långsiktighet på marknaden, säger Hanna Lindskog, chef kommunikation och marknad, Åke Sundvall AB.

Det färdiga dokumentet är indelat i fyra delar; en mall där företaget själv fyller i hållbarhetsredovisningen, en manual för hur man går tillväga, en beskrivning av begrepp och parametrar som används i arbetet, samt en del som innehåller referenser och källor.

- Hållbarhetsredovisningen ger nytta för företagen och dess intressenter om det görs på rätt sätt. Många företag är redan på väg, men kan behöva hjälp med strukturen. Den här vägledningen ger den hjälpen och då är det inte så svårt som man kan förledas att tro att hållbarhetsredovisa, säger Karl-Johan Brännström, kvalitetschef, Dipart.

För att säkerställa kvaliteten och användbarheten i vägledningen, som är framtagen av Sharing Capabilities, har teknik- och miljöutskottet hos Stockholms Byggmästareförening varit referensgrupp. Ordförande är Jenny Winblad von Walter, Bonava Sverige AB, medan Anders Larsson, Stockholms Byggmästareföreningen, är sekreterare.

Birgitta Govén, energiexpert.

Sveriges Byggindustrier är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden. Vår huvuduppgift är att förbättra näringsvillkoren såväl för hela branschen som för de enskilda företagen. Målet är en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.