Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Birgitta Govén, energiexpert.

Hållbarhetsredovisningen ska innehålla information om miljö, personal, sociala förhållanden, mänskliga rättigheter och hur otillåten påverkan som korruption hanteras. Vägledningen är också tänkt att bistå i det fortsatta hållbarhetsarbetet.

- Det har varit både roligt och utvecklande att vara en del i detta projekt. Genom vägledningen har vi på ett strukturerat sätt skapat vår första hållbarhetsredovisning och tagit vårt hållbarhetsarbete till ytterligare en ny nivå vilket är avgörande för vår långsiktighet på marknaden, säger Hanna Lindskog, chef kommunikation och marknad, Åke Sundvall AB.

Det färdiga dokumentet är indelat i fyra delar; en mall där företaget själv fyller i hållbarhetsredovisningen, en manual för hur man går tillväga, en beskrivning av begrepp och parametrar som används i arbetet, samt en del som innehåller referenser och källor.

- Hållbarhetsredovisningen ger nytta för företagen och dess intressenter om det görs på rätt sätt. Många företag är redan på väg, men kan behöva hjälp med strukturen. Den här vägledningen ger den hjälpen och då är det inte så svårt som man kan förledas att tro att hållbarhetsredovisa, säger Karl-Johan Brännström, kvalitetschef, Dipart.

För att säkerställa kvaliteten och användbarheten i vägledningen, som är framtagen av Sharing Capabilities, har teknik- och miljöutskottet hos Stockholms Byggmästareförening varit referensgrupp. Ordförande är Jenny Winblad von Walter, Bonava Sverige AB, medan Anders Larsson, Stockholms Byggmästareföreningen, är sekreterare.

Birgitta Govén, energiexpert.

Sveriges Byggindustrier är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden. Vår huvuduppgift är att förbättra näringsvillkoren såväl för hela branschen som för de enskilda företagen. Målet är en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.