Ny varumärkesprofil för Volkswagen Transportbilar

Ny design av logotyp och nytt koncept kring kommunikation och marknadsföring ger Volkswagen Transportbilar en mer digital, hållbar och framtidsinriktad varumärkesprofil.

Volkswagen Transportbilars nya logotyp

Frankfurt/Hannover, 9 september 2019 – Ny logotyp och ny digital kundupplevelse: Volkswagen Transportbilar (VWCV) lanserar sin nya varumärkesplattform – i linje med Volkswagen Personbilars nya varumärkesprofil.

Människan är i fokus. Aldrig tidigare har Volkswagen Transportbilars varumärke fokuserat lika tydligt på sina kunder som nu: "Vi är just i färd med att lansera den uppdaterade Transporter-familjen. Mer digital, uppkopplad och samtida än någonsin tidigare". säger Heinz‑Jürgen Löw från ledningen för Försäljning och Marknad. "Från början av detta år har Volkswagen Transportbilar tagit över ansvaret för den kommande ID. BUZZ, vilken för mig är den mest uttrycksfulla och åtråvärda produkten i ID-familjen. Det kan inte vara en bättre tid än just nu för att introducera vår nya varumärkesprofil.”

Tobias Volkmer, Chef Marknad och Produkt på VWCV: "Vår marknadsföring blir mer digital och uppkopplad. Vi rör oss mot en närmare, mer relevant och mer känsloladdad kommunikation". Volkswagen Transportbilar har varit delaktiga under hela utvecklingsarbetet av den nya varumärksplattformen tillsammans med Personbilar. Volkmer fortsätter: "Vi har utvecklat och anpassat plattformen för Volkswagen Transportbilars målgrupper. Viktigast har varit att vi ska upplevas mer autentiska än någonsin tidigare”.

Transformationen sker stegvis och blir mer synlig dag för dag: allt anpassas successivt till denna nya riktning - från vårt visuella språk till hela företagets design, våra tryckta produkter, vår digitala närvaro, varumärket hos våra återförsäljare och förstås vår logotyp. Detta understryker övergången av vårt varumärke från en klassisk biltillverkare av lätta transportbilar till en modern leverantör av framtidens mobilitetslösningar.

Volkswagen Transportbilars nya logotyp
Bilder med inbjudande miljöer
Kunderna i fokus
Mer färg och mindre filter
I kundernas vardag
Naturliga miljöer
Naturligt bildspråk
Nya loggan med ljusblå bakgrund

Volkswagen Transportbilar (VWCV) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvriga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Under 2018 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500,000 fordon som producerats i fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30% i Sverige, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.

Amarok vinner ”International Pickup Award 2018”24.11.2017 12:39:00 CETPressmeddelande

Juryn för ”International Van of the Year” utser Volkswagen Amarok till bästa pickup 2018. V6-motor, rymlig interiör och hög komfort fällde avgörandet Att Amarok dessutom är en riktig arbetshäst förstärkte juryns övertygelse Succé även i Sverige där Amarok har ökat registreringarna med 57,1% sedan förra året och har över 30% andel av Pickup segmentet Lyon/Hannover, 23 november 2017 –Volkswagen Transportbilars Amarok har tilldelats utmärkelsen ”International Pick-Up Award 2018”. Precis som dess föregångare, som fick priset 2010, har Amarok, nu med kraftfulla V6-motorer, lyckats övertyga den internationella juryn bestående av erfarna transportbilsjournalister. -Vi är ödmjukt tacksamma för att få detta pris och känner oss hedrade av den internationella juryns beslut. Med Nya Amarok har vi visat att vi är lyhörda för vad kunderna vill ha och har skapat en bil med mer kraft, större vridmoment och ännu bättre köregenskaper oavsett underlag. Amarok är helt enkelt mer än bara en lyxig livsstils