Ny värvningskampanj från Teknikföretagen

Målet är att värva nya medlemmar bland entreprenörsdrivna techföretag. Medlet är en kreativ kampanj som ska väcka känslor. Bakom kampanjen står Teknikföretagen och dess förbund Tekniktjänstearbetsgivarna (TTA).

Värvningskampanjen från Teknikföretagen och TTA kommer att gå i olika media från den 24 augusti till den 15 oktober. Kampanjen visar fiktiva företagare som råkat i problem då man inte haft fullständig kunskap om sådant som till exempel semesterregler, avtalsbestämmelser, tjänstepension och arbetstillstånd. Sådant som kan kännas svårt och tråkigt. Men som Teknikföretagen kan hjälpa till med.

Målgruppen är främst entreprenörsdrivna företag inom techsektorn.

- Nya techbolag har vi haft svårt att nå. De känner knappt till att vi finns. Men med kampanjen hoppas vi öka kännedomen, säger Håkan Eriksson som är kommunikationsstrateg på Teknikföretagen.

Kampanjen har ett tilltal som bygger på humor, med en dragning åt ironi.

- En del blir kanske förvånade över att Teknikföretagen väljer ett så kaxigt tilltal, säger Håkan Eriksson.

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.