Ny vd för MSE

Fredrik Remneblad blir ny vd för Mjölby-Svartådalen Energi, MSE, i Mjölby. Han tillträder tjänsten 1 november 2020 efter Lena Svensk som går i pension vid årsskiftet.

Fredrik Remneblad, som idag är marknadsdirektör på Tekniska verken i Linköping, utsågs vid ett styrelsemöte den 3 september till ny vd för MSE. Fredrik har, innan han anställdes inom Tekniska verken-koncernen 2005, läst Industriell ekonomi vid Linköpings universitet och varit officer i marinen. På Tekniska verken har han bland annat jobbat i ledande position med fjärrvärme och avfallshantering, och de senaste 4 åren har han varit marknadsdirektör. Fredrik bor i Mjölby och har ett väl uppbyggt kontaktnät inom det lokala näringslivet och föreningslivet.

- Det känns fantastiskt roligt att få förtroendet att leda MSE. Tekniska verken är majoritetsägare i MSE och bolaget ingår i koncernen, vilket innebär att jag även fortsättningsvis kommer att ingå i koncernledningen för Tekniska verken. Jag ser fram emot att tillsammans med alla duktiga medarbetare på MSE ta företaget vidare in i framtiden och tillsammans med MSE:s kunder fortsätta att bygga världens mest resurseffektiva region, säger Fredrik Remneblad.

Nuvarande vd för MSE Lena Svensk har jobbat inom bolaget i snart tio år.

- Jag har valt att gå i pension till årsskiftet. Det har varit spännande att få vara med och utveckla MSE. Vi har bland annat byggt ett nytt kraftvärmeverk, etablerat vindkraftsbolag och byggt nya vindkraftsverk. Vi har också förändrat organisationen i syfte att skapa en mera sammanhållen marknadsorienterad organisation för ett ökat kund- och säljfokus. Tekniska verken blev majoritetsägare i MSE för tre år sedan. Det känns tryggt att Fredrik, som har lång erfarenhet av branschen, tar över och jag hälsar honom varmt välkommen till MSE, säger Lena Svensk, vd för MSE.

MSE bildades 1982 genom en sammanslagning av Mjölby Energiverk och Svartådalens Kraftförening. Från och med 2 maj 2017 ägs MSE av Tekniska verken i Linköping AB (51 procent) och Mjölby kommun (49 procent). Företaget levererar fjärrvärme, el, energitjänster och fiber.

Tillträdande vd för MSE, Fredrik Remneblad, har lång och bred erfarenhet av olika uppdrag inom Tekniska verken-koncernen.

- Fredrik är väl bevandrad i verksamheter som fjärrvärme och elnät, och hans nya befattning som vd på MSE kommer också att bidra till en ökad samverkan inom Tekniska verken-koncernen. Fredrik känner dessutom väl till Mjölby då han bor där. Det ska bli spännande att följa Fredrik i hans nya roll som vd för MSE och affärsområdeschef för MSE, vind- och vattenkraft. Samtidigt som jag välkomnar Fredrik, vill jag också tacka Lena Svensk för det fina jobb hon utfört under sin tid som vd för MSE och önska henne allt gott i framtiden, säger Charlotta Sund, vd för Tekniska verken-koncernen.

Charlotta Sund, vd och koncernchef, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
Charlotta.sund@tekniskaverken.se

Fredrik Remneblad, tillträdande vd, MSE, 013-30 86 77
Fredrik.Remneblad@tekniskaverken.se

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som bidrar till en enkel och hållbar vardag för våra 211 000 privat- och företagskunder. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på vår webbplats

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.