Ny vd för Tekniska verken Nät

Jesper Svensson blir ny vd för Tekniska verken Linköping Nät AB och Tekniska verken Katrineholm Nät AB, den 1 september 2021. Han efterträder Lovisa Fricot Norén som avgick 31 mars i år.

Jesper Svensson kommer närmast från Siemens-koncernen där han bland annat arbetat med elnät och intelligens inom fastigheter i syfte att bidra till hållbarhetsmålen och reducerade CO2-utsläpp.

- Jesper Svensson har den kompetens och kunskap som behövs när det gäller att utveckla Tekniska verkens nätsida. Nätbolagen står inför stora omvandlingar och måste klara av den ökade efterfrågan på förnyelsebar el, som produceras i allt snabbare takt. Jesper har stor erfarenhet av förändringsarbete och han har en gedigen ledarskapserfarenhet, som han tar med sig till Tekniska verken-koncernen. Han har också jobbat mitt i det nya energilandskapet, vilket kommer att vara till stor nytta i den utvecklingsresa som Tekniska verkens nätsida nu gör. Jag hälsar Jesper varmt välkommen som ny vd för vår nätsida, säger Charlotta Sund, vd på Tekniska verken.

-Tekniska verken är för mig ett modernt, framåtinriktat och framförallt hållbarhetsfokuserat företag. Jag ser väldigt mycket fram emot att tillsammans med alla kunniga kollegor få fortsätta att verka för att leverera ett robust och tillförlitligt elnät, samtidigt som vi ska ta vara på alla möjligheter elektrifieringen av samhället öppnar upp för, säger Jesper Svensson.

Lovisa Fricot Norén avgick som vd för Tekniska verken Linköping Nät AB och Tekniska verken Katrineholm Nät AB, på egen begäran 31 mars 2021.

Charlotta Sund, vd och koncernchef, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
Charlotta.sund@tekniskaverken.se

Jesper Svensson, tillträdande vd, Tekniska verken Linköping Nät AB och Tekniska verken Katrineholm Nät AB, 070-960 55 70
jesper.svensson@siemens.com

Tekniska verken ansvarar för att 100 000 kunder får tillgång till den el de köpt av sina leverantörer. I större delen av Linköpings kommun och i delar av Mjölby kommun är det Tekniska verken Linköping Nät AB som äger och driver elnätet. I större delen av Katrineholms kommun och i delar av Vingåkers kommun är det Tekniska verken Katrineholm Nät AB som ansvarar för elnätet.

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden9.7.2021 11:12:33 CEST | Pressmeddelande

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.