Ny VD och koncernchef för Lernia

Veronica Rörsgård har utsetts till ny VD och koncernchef för Lernia efter att Anders Uddfors på egen begäran valt att gå vidare mot nya utmaningar. Veronica kommer närmast från AcadeMedia där hon varit VD för Pysslingen Förskolor. Innan dess var hon HR- och personaldirektör för Skanska under 8 år.

- Jag ser väldigt mycket fram emot att tillträda den här rollen. Lernia är ett fint bolag med lång historia. Svensk arbetsmarknad är i ett utmanande läge, många står utanför arbetsmarknaden och den gröna omställningen och utvecklingen i Norra Sverige ställer höga krav på kompetensförsörjningen. Jag brinner att få bidra till svensk arbetsmarknad genom utbildning, matchning och bemanning, säger Veronica Rörsgård, tillträdande VD och koncernchef för Lernia.

- Jag är oerhört glad att Veronica börjar som VD och koncernchef hos oss på Lernia. Veronica har en lång och bred erfarenhet från näringslivet. Veronica kommer att fortsätta att utveckla Lernias verksamhet med att matcha och bygga människors kompetens, talang och potential med Sveriges arbetsgivares behov av arbetskraft, säger Kjell Hasslert, styrelseordförande Lernia.

Veronica tillträder som VD och koncernchef den 3 oktober. Fram till dess är Inge Lindberg tf VD och koncernchef.

WeWork, Regeringsgatan 29

Om Lernia
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska arbetsmarknaden i över 20 år. Lernia omsatte 2,9 miljarder kronor 2021 och finns på över 80 orter. Vi utbildade och coachade 19 000 personer och förmedlade 10 800 bemanningskonsulter. Under året bidrog Lernia till att över 14 000 personer fick ett nytt arbete. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Bara var fjärde i Blekinge län är optimistisk över arbetsmarknadens utveckling i länet – var femte rädd att förlora jobbet1.11.2022 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Det turbulenta ekonomiska läget påverkar många i Blekinge län – 78 procent känner sig oroliga över att det ska påverka privatekonomin. Det är en större andel oroliga än i något annat län. Skillnaden i optimism är som tydligast vid jämförelser med de nordligaste länen. I Norrbotten och Västerbotten ser hela 67 procent, respektive 54 procent positivt på arbetsmarknadens utveckling i den egna regionen, jämfört med bara 26 procent i Blekinge. Det visar en ny undersökning med över 5000 svenskar som Demoskop genomfört på uppdrag av bemannings-, utbildnings- och matchningsföretaget Lernia.

Lernias delårsrapport 1 januari - 30 september 2022: Intäktsrekord för Bemanning men fortsatta utmaningar för Utbildning27.10.2022 18:55:27 CEST | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för delårsperioden var 16 procent högre jämfört med samma period föregående år och koncernens rörelseresultat uppgick för delårsperioden till 49 (148) mkr. Det försämrade rörelseresultatet beror huvudsakligen på engångseffekter hänförliga till minskad återbetalning av Avtalsgruppsförsäkringar, lägre sjuklönestöd samt en resultatförsämring för utbildningsverksamheten.

Oro för ekonomin i söder men optimism i norr – geografiska skillnader i synen på arbetsmarknaden25.10.2022 14:29:30 CEST | Pressmeddelande

Det turbulenta ekonomiska läget påverkar många svenskar – en klar majoritet, 64 procent, känner sig oroliga över att det ekonomiska läget ska påverka privatekonomin och var femte svensk tror på en negativ utveckling på arbetsmarknaden. Men det finns geografiska skillnader – i norra Sverige, är oron inte lika påtaglig. I Norrbotten och Västerbotten ser mer än hälften, 67 procent, respektive 54 procent positivt på arbetsmarknadens utveckling i den egna regionen, jämfört med riket i stort där endast 40 procent svarar samma. Det visar en ny undersökning med över 5000 svenskar som Demoskop gjort på uppdrag av bemannings, matchning- och utbildningsföretaget Lernia.