Ny VD och koncernchef för Lernia

Veronica Rörsgård har utsetts till ny VD och koncernchef för Lernia efter att Anders Uddfors på egen begäran valt att gå vidare mot nya utmaningar. Veronica kommer närmast från AcadeMedia där hon varit VD för Pysslingen Förskolor. Innan dess var hon HR- och personaldirektör för Skanska under 8 år.

- Jag ser väldigt mycket fram emot att tillträda den här rollen. Lernia är ett fint bolag med lång historia. Svensk arbetsmarknad är i ett utmanande läge, många står utanför arbetsmarknaden och den gröna omställningen och utvecklingen i Norra Sverige ställer höga krav på kompetensförsörjningen. Jag brinner att få bidra till svensk arbetsmarknad genom utbildning, matchning och bemanning, säger Veronica Rörsgård, tillträdande VD och koncernchef för Lernia.

- Jag är oerhört glad att Veronica börjar som VD och koncernchef hos oss på Lernia. Veronica har en lång och bred erfarenhet från näringslivet. Veronica kommer att fortsätta att utveckla Lernias verksamhet med att matcha och bygga människors kompetens, talang och potential med Sveriges arbetsgivares behov av arbetskraft, säger Kjell Hasslert, styrelseordförande Lernia.

Veronica tillträder som VD och koncernchef den 3 oktober. Fram till dess är Inge Lindberg tf VD och koncernchef.

801 29 Gävle

Om Lernia
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska arbetsmarknaden i över 20 år. Lernia omsatte 2,9 miljarder kronor 2021 och finns på över 80 orter. Vi utbildade och coachade 19 000 personer och förmedlade 10 800 bemanningskonsulter. Under året bidrog Lernia till att över 14 000 personer fick ett nytt arbete. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.