Ny vd på Lindholmen Science Park AB

Den 1 oktober tillträder Lindholmen Science Park AB:s nye vd, Tord Hermansson. – Jag är verkligen entusiastisk och stolt över denna möjlighet och ser fram emot att arbeta för att stärka svensk innovationskraft.

Tord Hermansson kommer från Volvo Cars, där han nu lämnar sin roll som ansvarig för företagets externa forskningssamverkan. I den rollen har han bl a hållit samman företagets kontakter med akademi, myndigheter och offentliga finansiärer. Tord har även varit engagerad i flera program och projekt som drivs vid Lindholmen Science Park, t ex Drive Sweden och SAFER.

- Verksamhets spännvidd, med fokus på morgondagens mobilitet och med viktiga satsningar inom AI, ICT och media, känns oerhört spännande. Jag ser fram emot att få ta nästa steg tillsammans med medarbetare som har både bred och djup kompetens, och att dessutom få verka i ett av Sveriges mest kunskapsintensiva och expansiva område, säger Tord Hermansson.

-Vi är mycket glada över att ha rekryterat Tord Hermansson till vd-posten, säger Anna Nilsson-Ehle, styrelseordförande för Lindholmen Science Park AB.
-Vi är övertygade om att Tords bakgrund, erfarenhet och omfattande nätverk kommer bidra till en mycket positiv fortsatt utveckling av Lindholmen Science Park, avslutar Anna Nilsson-Ehle.

Tord Hermansson efterträder Niklas Wahlberg, som i våras gick till Volvokoncernen. Sedan maj och fram till 1 oktober är Maria Hedlund tf vd.

Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom styrkeområdena transport, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans kan driva stora forsknings- och utvecklingsprojekt. Under snart 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten och ny kunskap.

Lokala politiska nyheter når fler20.5.2019 16:37:13 CESTPressmeddelande

De lokala nyhetsmedierna har tappat sin dominerande position som nyhetsförmedlare under valrörelser. Sociala mediekanaler och framförallt Facebook har tagit en framträdande position, visar en ny unik rapport. – Hur nyheter sprids har radikalt förändrats, säger Lars Nord, professor i medie- och kommunikationsvetenskap. Men avgörande för människors engagemang i medierna är att det finns lokala heta stridsfrågor.

Beta Borås-projektet tar ett nytt steg1.4.2019 13:22:46 CESTPressmeddelande

Det uppmärksammade forsknings- och innovationsprojektet kring testredaktionen Beta Borås får en uppföljare. I april startar Beta Borås 2 som ännu skarpare ska driva innovation kring lokal samhällsjournalistik för målgruppen 25-35 år. – Hur man når den här åldersgruppen med relevant samhällsjournalistik är en av de viktigaste frågorna för hela mediebranschen just nu, säger Stefan Eklund, chefredaktör på Borås Tidning.