Ny vd på Lindholmen Science Park AB

Den 1 oktober tillträder Lindholmen Science Park AB:s nye vd, Tord Hermansson. – Jag är verkligen entusiastisk och stolt över denna möjlighet och ser fram emot att arbeta för att stärka svensk innovationskraft.

Tord Hermansson kommer från Volvo Cars, där han nu lämnar sin roll som ansvarig för företagets externa forskningssamverkan. I den rollen har han bl a hållit samman företagets kontakter med akademi, myndigheter och offentliga finansiärer. Tord har även varit engagerad i flera program och projekt som drivs vid Lindholmen Science Park, t ex Drive Sweden och SAFER.

- Verksamhets spännvidd, med fokus på morgondagens mobilitet och med viktiga satsningar inom AI, ICT och media, känns oerhört spännande. Jag ser fram emot att få ta nästa steg tillsammans med medarbetare som har både bred och djup kompetens, och att dessutom få verka i ett av Sveriges mest kunskapsintensiva och expansiva område, säger Tord Hermansson.

-Vi är mycket glada över att ha rekryterat Tord Hermansson till vd-posten, säger Anna Nilsson-Ehle, styrelseordförande för Lindholmen Science Park AB.
-Vi är övertygade om att Tords bakgrund, erfarenhet och omfattande nätverk kommer bidra till en mycket positiv fortsatt utveckling av Lindholmen Science Park, avslutar Anna Nilsson-Ehle.

Tord Hermansson efterträder Niklas Wahlberg, som i våras gick till Volvokoncernen. Sedan maj och fram till 1 oktober är Maria Hedlund tf vd.

Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom styrkeområdena transport, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans kan driva stora forsknings- och utvecklingsprojekt. Under snart 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten och ny kunskap.

Handbok för normkritisk visualisering lanseras - för mer inkluderande städer22.11.2019 10:42:40 CETPressmeddelande

Visualisering är ett viktigt verktyg för att kommunicera visioner för stadsutveckling. Men om bilderna som visas är väldigt likriktade i fråga om t ex kön, funktionsvariation och etnicitet, riskerar de att bidra till att människor osynliggörs och diskrimineras. Nu lanseras en guide och handbok som med konkreta verktyg utmanar normer och vill bidra till mer inkluderande städer.

AI-hackathon ska lära oss mer om Östersjöns miljö18.10.2019 09:03:39 CESTPressmeddelande

I november hålls ett AI-hackathon i Göteborg med syfte att accelerera forskningen om sillgrisslor och om Östersjöns känsliga ekosystem. Data scientists, programmerare och interaktionsdesigners inbjuds att delta för att under två intensiva dagar tillsammans med bland andra Världsnaturfonden (WWF), Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Stockholm Resilience Centre, Baltic Seabird Project och AI Innovation of Sweden arbeta fram nya sätt att strukturera data om havsfåglarna.