Ny vd till Kungliga Operan är utsedd

Fredrik Lindgren har utsetts till ny vd för Kungliga Operan AB, nationalscenen för opera och balett. Han tillträder i samband med att nuvarande vd Birgitta Svendén går i pension juni 2022.

Fredrik Lindgren. Foto: Kungliga Operan/Stina Gullander

Fredrik Lindgren har lång och gedigen erfarenhet av att leda komplexa organisationer i förändring och har under 12 år arbetat på Kunskapsskolan i Sverige, varav 9 år som vd. Innan dess var han 12 år inom Investor AB i flera olika roller och har under åren byggt upp ett brett nätverk inom offentligt finansierad verksamhet och inom svenskt näringsliv.

Styrelsens ordförande Lena Olving: »Jag och styrelsen är mycket glada och nöjda över att Fredrik Lindgren har tackat ja till uppdraget som vd. I honom får Operan en skicklig relationsbyggare med god strategisk höjd och en vd med gedigen erfarenhet av strategiska områden som tex digitalisering och fastighetsutveckling.«

Lena Olving fortsätter: »Styrelsen och jag är övertygade om att Fredriks dokumenterat goda ledaregenskaper och hans personlighet kan utveckla verksamheten tillsammans och med respekt för medarbetarnas samlade kunskap, ett ledarskap som bygger vidare på Birgitta Svendéns mycket framgångsrika år.«

Vid sin sida har vd ett starkt konstnärligt ledarteam. Tidigare i år rekryterade Kungliga Operan tre nya konstnärliga chefer vid sidan av balettchefen Nicolas Le Riche; operachef Michael Cavanagh, Ellen Lamm, konstnärlig chef för Unga på Operan och musikchef Alan Gilbert, som tillsammans leder det konstnärliga arbetet inom Kungliga Operans alla verksamheter.

Fredrik Lindgren: »Jag är oerhört stolt och glad att få bli nästa vd och leda nationalscenen Kungliga Operan. Förhoppningsvis kommer min erfarenhet och mitt nätverk från olika roller i näringslivet, tillsammans med ett stort intresse för musik och scenkonst, kunna bidra till Operans utveckling på ett värdefullt sätt. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med alla medarbetare som fyller detta fantastiska Operahus med liv och som möjliggör att den allra yppersta scenkonsten når vår publik.«

Fredrik Lindgren är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och har musikalisk skolning från Stockholms gosskör, Stockholms Musikgymnasium och Operastudio 67.

Fredrik Lindgren börjar på Kungliga Operan senast den 1 maj 2022 och tillträder formellt som vd den 1 juli 2022, i samband med att nuvarande vd Birgitta Svendén går i pension efter 12 år som vd.

För intervjuer, kontakta pressansvarig Jenny Mattsson

Email: jenny.mattsson@operan.se       M: +46-73-393 67 67

Våren tar plats på Kungliga Operan26.10.2021 11:00:10 CEST | Pressmeddelande

Löftet – en ny svensk opera om kärlekens oövervinnerliga kraft i ett krigshärjat Europa, Askungen – en ny familjebalett av Tamara Rojo och kostymer av den franske modedesignern Christian Lacroix, och Short Stories III där tre tonsättare skriver morgondagens opera. Det blir också urpremiär på ett verk som främst riktar sig till barn med funktionsvariationer. Det är något av innehållet när Kungliga Operan presenterar vårsäsongen 2022 med premiärer som också visas på Operan Play.

STATION ILLUSION – sprakande spektakel i 360 grader18.10.2021 14:31:12 CEST | Pressmeddelande

Unga på Operan bjuder in till ett sprakande spektakel i 360 grader! Station Illusion är en tidsresa där publiken får träffa ett kringresande teatersällskap från Frankrike. Med musik, dans, sång, commedia dell’arte, kulisser och kostymer i skön förening och halsbrytande förvandling har det konstnärliga teamet, med barockexperten Karin Modigh i spetsen, skapat en kärleksförklaring till den franska barockteatern. Urpremiär den 23 oktober på Rotundan, Kungliga Operan

Candide – musikaliskt fyrverkeri och sceniskt överdåd11.10.2021 13:59:26 CEST | Pressmeddelande

Bernsteins Candide bjuder in till en föreställning med extra allt. En jorden-runt-resa om dubbelmoral, girighet, sex och korruption; en skarp satir om västvärldens civilisation förpackad i maximalistisk kostym, groteska upptåg och jazzig operett; ett musikaliskt fyrverkeri och ett sceniskt överdåd i surrealismens tecken. Den 16 oktober innebär ett kärt återseende på Kungliga Operans stora scen.