Ny vd utsedd till E.ON Energidistribution

Den 1 januari 2020 tillträder Martin Höhler rollen som ny vd på E.ON Energidistribution. Martin har lång erfarenhet från flera ledande positioner inom E.ON och han har tillbringat en stor del av sin karriär i Sverige.

Martin Höhler tillträder som ny vd på E.ON Energidistribution den 1 januari 2020. Foto: E.ON.

Martin Höhler kommer närmast från E.ONs huvudkontor i Tyskland där han har arbetat som Senior Vice President Risk, Accounting & Controlling sedan april 2017.  Martin har en gedigen bakgrund från E.ON och har haft flera ledande positioner inom finans, strategi och affärsutveckling i Sverige, Storbritannien och Tyskland. Mellan 2013-2017 var han finansdirektör på E.ON Sverige.

- Jag önskar Martin varmt välkommen tillbaka till Sverige! Vårt nordiska ledningsteam ser väldigt mycket fram emot att nu fortsätta att utveckla och leda vår verksamhet tillsammans med honom, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige

Martin efterträder Johan Mörnstam som från och med den 1 januari tillträder sin nya roll som Senior Vice President Energy NetworksEurope på E.ON SE.  Martin Höhler tillträder rollen som vd E.ON Energidistribution den 1 januari 2020.

Flera energibolag intresserade av E.ONs projekt SWITCH – utvecklas ytterligare inför ny säsong3.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Tack vare ett brett samarbete mellan flera nätägare på nationell och regional nivå har projektet CoordiNet med E.ONs handelsplattform SWITCH blivit en succé. Med otraditionella elnätslösningar har aktörerna tillsammans bland annat lindrat effekterna av kapacitetsbegränsningen som finns i en mängd elnät, främst kring storstäder. Nu stängs projektet för denna säsong, men samarbetet har gett såväl mersmak som goda erfarenheter inför nästa säsong, som startar i november 2020.

E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet23.3.2020 09:30:06 CETNyheter

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.