Ny verksamhetschef till Ekeby Hälsocenter

Ekeby Hälsocenter får en ny verksamhetschef. Nasrin Abar, distriktssköterska med mångårig erfarenhet av att leda och utveckla vårdcentraler, tar över rollen som verksamhetschef den 10 december.

Nasrin Abar, ny verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter

Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län med 9900 listade och drygt 60 medarbetare. Ekeby Hälsocenter driver även bvc, barnmorskemottagning, gynekologisk mottagning och psykoterapi på uppdrag av Region Uppsala. Företaget har också flertalet hälso- och sjukvårdstjänster för privatpersoner och företag. Verksamheten startade i den gamla keramikfabriken Ekeby bruk för sju år sedan av journalisten och entreprenören Mats Brolin.

- Vi är väldigt nöjda med att Nasrin Abar tar över ansvaret som verksamhetschef för Ekeby Hälsocenter då vår nuvarande verksamhetschef Helena Hovstadius nu tar steget över till att bli verksamhetschef för Friskis&Svettis i Uppsala, säger Mats Brolin, verkställande direktör.

Ekeby Hälsocenter har växt kraftigt sedan starten i november 2011. Då hade vårdcentralen 500 listade och 11 medarbetare i 10 mottagningsrum. Idag är det 40 mottagningsrum och både lab och gymmet har växt i storlek.

Verksamheten har utökats så att den även omfattar gynekologisk mottagning, psykiatri, psykoterapi, barnmorskemottagning, bvc och företagshälsa. Hälsoundersökningar och intyg erbjuds även privatpersoner och företag.

- Med patienter och god arbetsmiljö som drivkraft ser jag fram emot vårt gemensamma arbete på Ekeby Hälsocenter för att erbjuda högkvalitativ vård till medborgarna i Uppsala, säger Nasrin Abar.

Nasrin Abar är distriktssköterska i grunden. Hon kommer närmast från rollen som verksamhetschef för Capio Vårdcentral Liljeforstorg, som hon haft i åtta år. Dessförinnan var hon verksamhetschef för Gottsunda Vårdcentral som drivs av Region Uppsala.

- Nasrin Abar kommer att ta över och fortsätta att utveckla Ekeby Hälsocenter, känt i Uppsala för sina olika profilfrågor; förebyggande arbete med levnadsvanor, fysisk aktivitet och psykisk hälsa, säger Mats Brolin.

- Nasrin Abar kommer även att leda arbetet med den medicinska kvaliteten och tillgängligheten, att snabbt kunna erbjuda rätt hjälp på rätt sätt. Ekeby Hälsocenters styrka är kvalitet i patientmötet och det behöver både förvaltas och utvecklas. Att förbättra samarbetet mellan yrkesgrupperna och ta tillvara på varandras kompetenser är också en uppgift som Nasrin Abar har stor erfarenhet av sedan sina tidigare uppdrag, säger Mats Brolin.

Ekeby Hälsocenter har under åren drivit på utvecklingen inom Uppsalas primärvård inom flera områden. Det mest kända är arbetet med levnadsvanor där mottagningen erbjuder patienterna hjälp inom bland annat fysisk aktivitet, kost, tobak, stress och sömn.

Mottagningen har även ett stort team av psykologer, psykoterapeuter och kuratorer.

- Med vår nya verksamhetschef kan vi intensifiera vårt arbete med att utveckla verksamheten. Vårdsektorn har stora utmaningar och det behövs nytänkande, där kan vi fortsatt bidra med nya idéer, säger Mats Brolin.

Nasrin Abar, ny verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter

018-419 91 02http://www.ekebygruppen.se

Ekebygruppen är en koncern som är verksam inom vård och omsorg.
Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård samt boendeverksamhet för ungdomar och unga vuxna.

Ekebygruppen har följande affärsområden:

1. Hälso- och sjukvård

- Ekeby Hälsocenter

- Aros Hälsocenter

- Uppsala Hälsocenter

2. Social omsorg

- Ability Care

3. Digitala tjänster

- Digitala Vårdhjälpen i Sverige

- LinkEtta

Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter är systervårdcentraler inom Ekebygruppen. Verksamheterna har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

Uppsala Hälsocenter erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner. Uppsala Hälsocenter har även en mottagning för psykisk hälsa, belägen centralt i Uppsala.

Ability Care bedriver HVB, stödboende och familjehem för ungdomar med missbruksproblematik och med andra behov.

Vårdhjälpen är en digital tjänst med app och webbplats. Vårdhjälpen erbjuder digifysisk vård. Den digitala vården utförs genom ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden i Region Sörmland.

Ekebygruppen har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på cirka 100 mkr. Koncernens fokus ligger på hög kvalitet i de tjänster som erbjuds, hög tillgänglighet och god arbetsmiljö för våra medarbetare.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se.

DIGITAL HÄLSA (201028): Ekebygruppen lanserar rikstäckande digital primärvård9.11.2020 16:35:16 CETPressmeddelande

Nyhetsbrevet DIGITAL HÄLSA. Hela Sveriges befolkning utgör målgrupp när Ekebygruppen i Uppsala den 10 november lanserar den nya appen Vårdhjälpen. Den nationella satsningen bygger på ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden Eskilstuna i Region Sörmland. Ekebygruppen hade dock föredragit att använda Region Uppsala som bas för satsningen på digital vård.