Ny verksamhetschef till Ekeby Hälsocenter

Ekeby Hälsocenter får en ny verksamhetschef. Nasrin Abar, distriktssköterska med mångårig erfarenhet av att leda och utveckla vårdcentraler, tar över rollen som verksamhetschef den 10 december.

Nasrin Abar, ny verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter

Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län med 9900 listade och drygt 60 medarbetare. Ekeby Hälsocenter driver även bvc, barnmorskemottagning, gynekologisk mottagning och psykoterapi på uppdrag av Region Uppsala. Företaget har också flertalet hälso- och sjukvårdstjänster för privatpersoner och företag. Verksamheten startade i den gamla keramikfabriken Ekeby bruk för sju år sedan av journalisten och entreprenören Mats Brolin.

- Vi är väldigt nöjda med att Nasrin Abar tar över ansvaret som verksamhetschef för Ekeby Hälsocenter då vår nuvarande verksamhetschef Helena Hovstadius nu tar steget över till att bli verksamhetschef för Friskis&Svettis i Uppsala, säger Mats Brolin, verkställande direktör.

Ekeby Hälsocenter har växt kraftigt sedan starten i november 2011. Då hade vårdcentralen 500 listade och 11 medarbetare i 10 mottagningsrum. Idag är det 40 mottagningsrum och både lab och gymmet har växt i storlek.

Verksamheten har utökats så att den även omfattar gynekologisk mottagning, psykiatri, psykoterapi, barnmorskemottagning, bvc och företagshälsa. Hälsoundersökningar och intyg erbjuds även privatpersoner och företag.

- Med patienter och god arbetsmiljö som drivkraft ser jag fram emot vårt gemensamma arbete på Ekeby Hälsocenter för att erbjuda högkvalitativ vård till medborgarna i Uppsala, säger Nasrin Abar.

Nasrin Abar är distriktssköterska i grunden. Hon kommer närmast från rollen som verksamhetschef för Capio Vårdcentral Liljeforstorg, som hon haft i åtta år. Dessförinnan var hon verksamhetschef för Gottsunda Vårdcentral som drivs av Region Uppsala.

- Nasrin Abar kommer att ta över och fortsätta att utveckla Ekeby Hälsocenter, känt i Uppsala för sina olika profilfrågor; förebyggande arbete med levnadsvanor, fysisk aktivitet och psykisk hälsa, säger Mats Brolin.

- Nasrin Abar kommer även att leda arbetet med den medicinska kvaliteten och tillgängligheten, att snabbt kunna erbjuda rätt hjälp på rätt sätt. Ekeby Hälsocenters styrka är kvalitet i patientmötet och det behöver både förvaltas och utvecklas. Att förbättra samarbetet mellan yrkesgrupperna och ta tillvara på varandras kompetenser är också en uppgift som Nasrin Abar har stor erfarenhet av sedan sina tidigare uppdrag, säger Mats Brolin.

Ekeby Hälsocenter har under åren drivit på utvecklingen inom Uppsalas primärvård inom flera områden. Det mest kända är arbetet med levnadsvanor där mottagningen erbjuder patienterna hjälp inom bland annat fysisk aktivitet, kost, tobak, stress och sömn.

Mottagningen har även ett stort team av psykologer, psykoterapeuter och kuratorer.

- Med vår nya verksamhetschef kan vi intensifiera vårt arbete med att utveckla verksamheten. Vårdsektorn har stora utmaningar och det behövs nytänkande, där kan vi fortsatt bidra med nya idéer, säger Mats Brolin.

Nasrin Abar, ny verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral, gynekologi och psykoterapi.

Ekeby Hälsocenter erbjuder även hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Ekeby Hälsocenter ägs av Ekebygruppen Vård och Omsorg AB som även äger vårdcentralen Aros Hälsocenter och Ability Care som bedriver arbete med ungdomar med psykisk ohälsa.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, undersköterskor, biomedicinsk analytiker och hälsopedagog.

Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har närmare 10.000 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika erfarenhet och kompetens.

Aros Läkarmottagning blir Aros Hälsocenter med ny ägare29.8.2018 08:33:39 CESTPressmeddelande

Två av Uppsalas större vårdcentraler - Ekeby Hälsocenter och Aros Läkarmottagning - blir systervårdcentraler genom att ägarna till Ekeby Hälsocenter förvärvar Aros Läkarmottagning. I samband med ägarbytet byter Aros Läkarmottagning namn till Aros Hälsocenter. Förändringarna innebär att de två vårdcentralerna utvecklar sitt samarbete och kommer tillsammans att kunna erbjuda god tillgänglighet och ett brett utbud av hälso- och sjukvårdstjänster av hög kvalité.