Ny version av världens mest sålda tävlingsbil

Porsche 911 GT3 Cup ställer upp på startlinjen 2017 med en helt nyutvecklad drivlina. Baktill i världens mest tillverkade GT-racingbil återfinns nu en 4-liters, sexcylindrig boxermotor med ännu bättre prestanda. Tack vare spjutspetsteknologi hämtad ur motorsporten utvecklar den kompakta motorn med direktinsprutning maximalt 357 kW (485 hk).

GT3 Cup hö fr

En rad innovativa detaljer förbättrar, förutom prestanda, också effektiviteten vilket garanterar ännu bättre slitstyrka i sugmotorn i racingutförande samt minskade underhållskostnader. Ventilmekanism med fast monterade vipparmar och en central oljematning används för första gången. En integrerad oljecentrifug används för att optimera skumdämpning av oljan i motorn. En markant styvare vevaxel har också installerats.

En ny frontspoiler och en ny utformning av bakpartiet ökar marktrycket i nya 911 GT3 Cup och förbättrar därmed väggrepp och prestanda. Den framträdande 184 centimeter breda bakre vingen har behållits från föregående modell. Hjuldimensionerna är också oförändrade. 18 tums racingfälgar gjutna i ett stycke och med en centrumlåsmekanism används, framtill försedda med 270 mm Michelin racing slicks och bak mäktiga 310 mm. Den smarta konstruktionen med aluminium-stål och kompositmaterial garanterar en kaross med maximal vridstyvhet och låg vikt. Nya 911 GT3 Cup är redo att ställa upp för racing med en vikt av endast 1 200 kg.

Teknikerna har ännu en gång under utvecklingen av bilen fokuserat speciellt på förarens säkerhet. Föraren skyddas av en omfattande säkerhetsbur och en innovativ, skålad racingstol särskilt stabilt utformad runt huvud och axlar. Den förstorade räddningsluckan i taket, enligt senaste FIA-standard, gör det enklare att ge första hjälpen efter en olycka.

Porsche tillverkar 911 GT3 Cup på samma produktionslinje som vanliga 911 i sin fabrik i Stuttgart-Zuffenhausen. Den grundläggande trimningen för racing görs vid märkets motorsporthögkvarter i Weissach, där alla bilar testas grundligt av professionella tävlingsförare inför leverans till kunden. Cirka 3 030 stycken 911 GT3 Cup har tillverkats av modellerna 996, 997 och 991 sedan 1998. Det gör Porsches tävlingsmodell till den mest tillverkade och mest sålda GT-racern i världen.

Nya 911 GT3 Cup kommer att användas under 2017 års säsong, till att börja med exklusivt i Porsche Mobil 1 Supercup, som körs samtidigt som Formel 1-tävlingarna, och i Porsche Carrera Cup Deutschland, och i Nordamerika. År 2018 kommer bilen att vara tillgänglig för andra märkescuper, till exempel Porsche Carrera Cup Scandinavia. Totalt arrangerar Porsche hela 20 olika racingserier för kunder jorden runt, där uteslutande 911 GT3 Cup-bilar används.

Högupplösta foton finns tillgängliga för journalister på Porsches pressdatabas: https://presse.porsche.de

Twitterkanalen @PorscheRaces ger uppdateringar på Porsche Motorsport med den senaste informationen och bilder från tävlingsbanor jorden runt. Journalister har också tillgång till den digitala Porsche Motorsport Media Guide påhttps://presse.porsche.de/motorsport . Porsche Communication servar journalister, bloggare och online multiplikatorer på www.newsroom.porsche.com

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

GT3 Cup hö fr
GT3 Cup bak bana
GT3 Cup vä fr
GT3 Cup ovan