Ny vindkraftspark tar form

E.ON-koncernen fortsätter sin satsning förnybar energiproduktion. Efter de genomförda havsbaserade vindkraftprojekten Humber Gateway och Amrumbank West, sätts under veckan de första fundamenten för Rampion Offshore Wind Farm, utanför Englands sydkust.

Totalt handlar det om 116 vindkraftverk på sammanlagt 400megawatt. Satsningen ligger helt i linje med E.ONs strategi att koncentrera sig på förnybar energi. Rampion ligger i Engelska kanalen och byggs av E.ON, UK Green Investment Bank och det kanadensiska energibolaget, Enbridge. Dagen då vindkraftsparken står färdig kommer den leverera el till motsvarande 300 000 villor och minskar därmed de globala CO2-utsläppen med upp till 600 000 ton per år.

För mer information kontakta;

Jakob Holmström
presschef, E.ON Sverige

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.