Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.

Barbados är den östligaste av öarna i Karibien. Det var på Barbados de första Atlantafararna gick i land när handelsvägarna etablerades på 1600-talet. Britterna hade koloniserat ön och för törstiga sjömän som efter farofyllda månader till havs äntligen kunde ta sig ett glas blev rom en välkommen gudadryck. Barbados brukar kallas ”the birthplace of rum”. Det kan mycket väl vara så, man vet att rom i modern mening tillverkades där redan 1621.

Barbadosrom är urtypen för den klassiska brittiska romskolan. Det var engelsmän och skottar som ägde sockerrörsplantagerna. De tog med sig sina kunskaper från whiskydestilleringen och började tillverka en smakrik rom enligt samma principer. Plantation Barbados 2011 är blandad av rom som destillerats i över 130 år gamla potstillpannor (Greg Farm Pot stills) och kolonnpannor.

–      Plantation Vintage-består av fat som blandats i vad man kallar Plantations ”Four hands program”. Det är ett nära samarbete mellan Plantations grundare Alexandre Gabriel och destilleriernas mest erfarna masterblenders, säger Hugo Simberg, Brand Manager hos Spring Wine and Spirits.

Plantation Vintage Barbados 2011

Färg: Bärnsten

Doft: Det första man märker är ekiga och kryddiga toner med kanel, vitpeppar och ingefära. Sedan kommer frukter russin, katrinplommon och citrus tillsammans med toner av hasselnötter och mandel.

Smak: Mild och försiktig, till en början mycket fruktig med russin och valnötter. Därefter torrare toner med choklad, gräddkola, vanilj, torkade blommor, syltade frukter och citronzest som blir mer framträdande för varje sipp.

Eftersmak: Lång med inslag av katrinplommon, nötter, choklad och vitpeppar.

Plantations Vintage-serie förpackas i en kartong som är ett färgsprakande konstverk i sig. Denna utgåva pryds av Barbados nationalfågel, den bruna pelikanen.

Spring Wine Vinlåda Frankrike - Sista etappen på vår spännande dryckesresa i södra Europa.12.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Vi på Spring Wine & Spirits är väldigt stolta över våra blandlådor med utvalda viner ur vårt exklusiva restaurangsortiment. Nu är det äntligen dags att presentera vår blandlåda från Frankrike! En dryckesresa från Loires vackra flodlandskap, via Champagnes mytomspunna byar, till nedre Rhônedalens varma medelhavsbris. Endast 54 stycken lådor finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment från och med den 18 november. Art nr:78928 Pris:1500 kr.