Ny webb ger konsumenter bättre koll på bank och försäkring

I dag lanseras nya konsumenternas.se. Webbplatsen vänder sig till konsumenter som söker oberoende information inom bank, försäkring, sparande och pension. Förutom jämförelser av försäkringar och banktjänster finns flera praktiska verktyg som kalkyler och guider och tips för olika livssituationer.

- Många konsumenter frågar efter trovärdig, enkel information och behovsanpassad information. Vi har gjort en rejäl modernisering av hela vår webbplats och förbättrat flera funktioner, som till exempel våra oberoende jämförelser av försäkringar och banktjänster. De täcker en stor del av den svenska marknaden. Vi lyfter fram viktigt innehåll men även begränsningar som är bra att känna till, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.

På konsumenternas.se finns:

Jämförelser av försäkringar och banktjänster

Du kan bland annat jämföra barnförsäkringar, hemförsäkringar och bilförsäkringar med hjälp av Konsumenternas poänglista. Vi jämför också boräntor, kontokort och olika sparformer. Du kan själv filtrera jämförelserna och till exempel jämföra olika företag. I Konsumenternas lista ger vi exempel på vad som kan vara viktigt att jämföra i olika banktjänster.

Guider och checklistor

Den nya guiden ”Vilka försäkringar behöver jag?” hjälper dig att ta ställning till vilka försäkringar som är nödvändiga och vilka du kan vara utan. Ska du byta bank, spara till dina barn eller begära ersättning för en personskada? Ta gärna hjälp av guiderna.

Kalkyler och verktyg

Våra kalkyler är nu mer användarvänliga. I Bolånekalkylen ser du vad ett bolån kostar dig per månad, år och tills det är återbetalt. I Lånelabbet kan du se hur ändrade räntor och amorteringar påverkar dina kostnader.

Livssituationer

Här har vi samlat tips från både bank- och försäkringsområdet. Vi ger bland annat råd till dig som ska flytta hemifrån, köpa bostad eller ta hand om ett dödsbo.

Nyheter
Vi belyser aktuella bank- och försäkringsfrågor i våra nyheter, blogginlägg och poddsändningar. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

- Förra året hade konsumenternas.se 2,5 miljoner besökare. Behovet av oberoende vägledning tycks inte minska. Tvärtom. Vi säljer ingenting och arbetar inte på uppdrag av något företag. Det uppskattas av många konsumenter. Vi hoppas att allt fler kan dra nytta av de verktyg och den hjälp som vi erbjuder, säger Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Anna-Karin Baltzari Danfors, Konsumenternas Försäkringsbyrå, 070-391 88 87

Kicki Westerståhl, Konsumenternas Bank- och finansbyrå, 073–0515730

Konsumenternas ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom bank, försäkring, sparande och pension. Det är ett samarbete mellan Konsumenternas Försäkringsbyrå och Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Vi är stiftelser som har Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationer i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se