Ny webbkurs för energismarta fordonsverkstäder

Nu finns det en kostnadsfri webbkurs i energieffektivisering som riktar sig till fordonsverkstäder. Energimyndigheten och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har tillsammans tagit fram den interaktiva utbildningen där deltagarna får lära sig att använda verkstadens energi på ett smartare sätt.

Kursen ger grundläggande kunskaper i energifrågor och ett stöd för att komma igång med energiåtgärder. Med ett interaktivt innehåll bestående av kortare filmer, övningar och kompletterande texter är det lätt att ta sig igenom utbildningen, och den kan genomföras vart som helst, när som helst.

Kursen innehåller bland annat:

• konkreta energitips
  • förslag på genomförande
  • handfasta råd om hur verkstaden på ett övergripande sätt kan arbeta för att minska energianvändningen.

Kursen passar både verkstäder som är nybörjare och de som redan har kommit en bra bit på vägen i sitt arbete.

- Jag tycker att kursen var bra, pedagogisk och strukturerad. Jag tror att den kan vara en ögonöppnare för många verkstäder, säger Daniel Jaensson, ekonomiassistent på Bilplus.

- Man blir inte lönsam på grund av höga intäkter utan tack vare låga omkostnader. Vinsterna vid energieffektivisering blir förbättrad ekonomi och förbättrad arbetsmiljö. Dessutom bidrar det till ett bättre klimat. Med den här kursen vill vi från SFVF hjälpa verkstäder i det arbetet, säger Bo Ericsson på Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Sedan tidigare finns webbkurser för teknikföretag, hotell, restauranger, installatörer, livsmedelsföretag, trä- och möbelbranschen samt fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.

Här kan du registrera dig och gå kursen:

Läs mer om kurserna här:

Se film på YouTube:

Fordonsverkstäder Webbkurs | Energimyndigheten https://youtu.be/yQ9NZrRJKCI

Stöd för att energieffektivisera

Webbutbildningarna ingår i projektet Nätbaserat lärande och finansieras av Energimyndigheten och Europeiska regionala utvecklingsfonden via det Nationella regionalfondsprogrammet. Genom programmet stöttar Energimyndigheten små och medelstora företag i arbetet med att effektivisera sin energianvändning, och stödjer övergången till en koldioxidsnål ekonomi. Inom programmet finns ett antal fler projekt läs mer på www.energimyndigheten.se/smf

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.

Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)28.4.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).