Ny webbkurs för energismarta fordonsverkstäder

Nu finns det en kostnadsfri webbkurs i energieffektivisering som riktar sig till fordonsverkstäder. Energimyndigheten och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har tillsammans tagit fram den interaktiva utbildningen där deltagarna får lära sig att använda verkstadens energi på ett smartare sätt.

Kursen ger grundläggande kunskaper i energifrågor och ett stöd för att komma igång med energiåtgärder. Med ett interaktivt innehåll bestående av kortare filmer, övningar och kompletterande texter är det lätt att ta sig igenom utbildningen, och den kan genomföras vart som helst, när som helst.

Kursen innehåller bland annat:

• konkreta energitips
  • förslag på genomförande
  • handfasta råd om hur verkstaden på ett övergripande sätt kan arbeta för att minska energianvändningen.

Kursen passar både verkstäder som är nybörjare och de som redan har kommit en bra bit på vägen i sitt arbete.

- Jag tycker att kursen var bra, pedagogisk och strukturerad. Jag tror att den kan vara en ögonöppnare för många verkstäder, säger Daniel Jaensson, ekonomiassistent på Bilplus.

- Man blir inte lönsam på grund av höga intäkter utan tack vare låga omkostnader. Vinsterna vid energieffektivisering blir förbättrad ekonomi och förbättrad arbetsmiljö. Dessutom bidrar det till ett bättre klimat. Med den här kursen vill vi från SFVF hjälpa verkstäder i det arbetet, säger Bo Ericsson på Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Sedan tidigare finns webbkurser för teknikföretag, hotell, restauranger, installatörer, livsmedelsföretag, trä- och möbelbranschen samt fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.

Här kan du registrera dig och gå kursen:

Läs mer om kurserna här:

Se film på YouTube:

Fordonsverkstäder Webbkurs | Energimyndigheten https://youtu.be/yQ9NZrRJKCI

Stöd för att energieffektivisera

Webbutbildningarna ingår i projektet Nätbaserat lärande och finansieras av Energimyndigheten och Europeiska regionala utvecklingsfonden via det Nationella regionalfondsprogrammet. Genom programmet stöttar Energimyndigheten små och medelstora företag i arbetet med att effektivisera sin energianvändning, och stödjer övergången till en koldioxidsnål ekonomi. Inom programmet finns ett antal fler projekt läs mer på www.energimyndigheten.se/smf

Verkstäderna vill ha konkurrens på lika villkor1.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstädernas kännedom om den konkurrensreglering, EU:s förordning 461/2010, som ger dem rätt att reparera alla bilar och som säkerställer konkurrens samt tryggar konsumenternas valfrihet är inte överväldigande. Trots det anser verkstäderna att det gemensamma lobbyarbete för en fortsatt konkurrensreglering som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, driver är bra. Det framgår av den verkstadsenkät, ”Konkurrens på lika villkor – 15 minuter som kan trygga din framtid som verkstad”, som de båda branschföreningarna genomfört.

Autogruppen ansluter sig till Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).23.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

- Vi ser positivt på SFVF:s arbete, i dialogen med myndigheter både i Sverige och inom EU. I den turbulenta tid vi lever i, där agentmodeller och återförsäljaravtal förändras, känns det bra att ha en förening med juridisk kunskap till hjälp. Vårt initiativ att ansluta oss till SFVF kommer också underlätta kommunikationen mellan bilägare och Autogruppens kunder, vilket gynnar bägge parter”, säger Mikael Schöld vd för Autogruppen.

SFVF förstärker med ny medarbetare15.6.2021 13:35:56 CEST | Nyheter

Sedan vi startade 2015 har Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vuxit med både många nya medlemmar och nya sektioner. I höst stärker vi även upp vår medlemskommunikation med en ny medarbetare. – SFVF har knutit till sig en riktig tungviktare inom fordonsjournalistik – Pierre Kjellin, som kommer att börja som kommunikationsansvarig för SFVF och även arbeta med Fordonsproffs.eu, avslöjar SFVF:s vd Bo Ericsson.

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.