Ny webbtjänst ska underlätta vid arbetsskada

För en person som råkat ut för en arbetsskada kan det vara svårt att överblicka vilket ekonomiskt stöd man har rätt till, vilka instanser man ska vända sig till och när. Försäkringskassan och AFA Försäkring lanserar nu därför Arbetsskadeguiden – ett verktyg online som inte kräver inloggning och som hjälper till att hitta rätt information och väg framåt.

Bakgrunden är dels det regeringsuppdrag Försäkringskassan fick 2018 som bland annat gick ut på att minska risken för att personer missar ersättning de har rätt till enligt arbetsskadeförsäkringen, men också ett långt samarbete mellan AFA Försäkring och Försäkringskassan som syftat till att underlätta och förtydliga rättigheter för de försäkrade som är gemensamma.

– För oss på Försäkringskassan är det centralt att rätt ersättning går till rätt person. Vi vill hjälpa personer som har en arbetsskada att förstå om de kan ha rätt till en ersättning och vad de behöver göra för att söka den. Därför är detta ett oerhört viktigt projekt och ett stort steg framåt som vi är stolta över, säger Erica Narvaez, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan.

Uppdraget var också att informationen skulle vara individuellt anpassad. För att svara upp mot det ska Arbetsskadeguiden ge skräddarsydd information om vilka ersättningar som kan vara aktuella utifrån den specifika situation den försäkrade befinner sig i, oavsett sjukskrivning eller inte, och vart denne ska vända sig. Detta sker genom att den som går in på sajten först får svara på ett antal frågor.

– Det har inte alltid varit lätt för personer som råkat ut för en arbetsskada att veta när de ska vända sig till oss på AFA Försäkring eller till Försäkringskassan. Med Arbetsskadeguiden hoppas vi råda bot på sådana svårigheter, säger Carolina Lunde, verksamhetsutvecklare på AFA Försäkring.

• Hittas på www.arbetsskadeguiden.se
  • Verktyg som ska underlätta för alla personer som söker information om arbetsskador.
  • En tjänst som inte kräver inloggning eller sparar personuppgifter.
  • Ska fungera som en tillförlitlig källa med kvalitetssäkrad information.
  • Används genom att man besvarar ett antal frågor och får förslag på exempelvis vilka ersättningar man kan ansöka om.

För mer information, vänligen kontakta Försäkringskassans presstjänst på 010-116 98 88.

Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare12.11.2019 13:35:37 CETPressmeddelande

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.

Lokalt projekt visar att aktiv chef och god samverkan ger lägre sjuktal15.10.2019 10:07:40 CESTPressmeddelande

När arbetsgivare kommer in tidigt i sjukskrivningsprocessen och chefen har en tydligare roll i samverkan med vården och Försäkringskassan så leder det till friskare medarbetare och snabbare återgång i arbete. Det visar ett lokalt projekt i kommunerna Ljungby, Torsås och Vimmerby där Försäkringskassan, kommunerna och lokala vårdgivare deltagit. Nu håller projektet en slutkonferens i Alvesta där bland annat Mandus Frykman, regeringens samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess, deltar.

Myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet inom tandvårdsstödet1.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Försäkringskassan har i samarbete med flera andra myndigheter kartlagt och avvärjt brott kopplade till tandvårdsstödet. Genom avancerade bolagskonstruktioner och bedrägerier har kriminella element försökt att brottsligt utnyttja tandvårdsstödet. Samverkan mellan myndigheterna har lett till flera fällande domar samt att framtida felaktiga utbetalningar stoppats. Det visar den slutrapport som nu presenteras.