Ny Work Life-undersökning: Rak kommunikation viktigare än kunskap

Tre av fyra chefer anser att ansvarstagande är den viktigaste egenskapen hos en medarbetare. Näst viktigast är att den anställda är rak i kommunikationen, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life. Medarbetarna värdesätter inte alls rak kommunikation på samma sätt.

– Det är glädjande att det finns en stor samsyn mellan chefer och medarbetare när det gäller ansvarstagande på arbetsplatsen. Mindre bra är att anställda inte tycks se betydelsen av en tydlig intern kommunikation, säger Lars Forseth, vd ManpowerGroup.

I den nya Work Life-undersökningen har medarbetare fått svara på vilka egenskaper de tror att cheferna i deras bransch värdesätter mest. Cheferna har i sin tur fått svara på vilka egenskaper de tycker är viktigast. Båda grupperna sätter ansvarstagande högst, därefter skiljer sig resultaten ganska mycket åt.

Cheferna anser att egenskaper som ”rak i kommunikationen” och ”resultatorienterad” är viktigast. Medarbetarna, däremot, tror att cheferna i första hand vill ha ”kunniga” och ”ambitiösa” anställda.

– Undersökningen kan tolkas som att arbetsgivarna inte är tillräckligt tydliga med vilka beteenden och egenskaper de värdesätter. Att man prioriterar kommunikativa medarbetare är värt att understryka i exempelvis rekryteringen och medarbetarsamtalen, säger Lars Forseth.

Hur de anställda värdesätter sina egenskaper skiljer sig åt mellan olika branscher. Inom bygg- och finansbranschen är det vanligast att man beskriver sig som ”rak i kommunikationen”, medan det inom offentlig förvaltning är vanligast att man beskriver sig som ”lyhörd”. Inom it- och telekombranschen anser man sig framför allt vara ”kreativ”.

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under augusti 2015 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 266 personer har svarat på frågorna om egenskaper på arbetsplatsen.

För mer information, kontakta: Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se