Ny Work Life-undersökning: Rak kommunikation viktigare än kunskap

Tre av fyra chefer anser att ansvarstagande är den viktigaste egenskapen hos en medarbetare. Näst viktigast är att den anställda är rak i kommunikationen, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life. Medarbetarna värdesätter inte alls rak kommunikation på samma sätt.

– Det är glädjande att det finns en stor samsyn mellan chefer och medarbetare när det gäller ansvarstagande på arbetsplatsen. Mindre bra är att anställda inte tycks se betydelsen av en tydlig intern kommunikation, säger Lars Forseth, vd ManpowerGroup.

I den nya Work Life-undersökningen har medarbetare fått svara på vilka egenskaper de tror att cheferna i deras bransch värdesätter mest. Cheferna har i sin tur fått svara på vilka egenskaper de tycker är viktigast. Båda grupperna sätter ansvarstagande högst, därefter skiljer sig resultaten ganska mycket åt.

Cheferna anser att egenskaper som ”rak i kommunikationen” och ”resultatorienterad” är viktigast. Medarbetarna, däremot, tror att cheferna i första hand vill ha ”kunniga” och ”ambitiösa” anställda.

– Undersökningen kan tolkas som att arbetsgivarna inte är tillräckligt tydliga med vilka beteenden och egenskaper de värdesätter. Att man prioriterar kommunikativa medarbetare är värt att understryka i exempelvis rekryteringen och medarbetarsamtalen, säger Lars Forseth.

Hur de anställda värdesätter sina egenskaper skiljer sig åt mellan olika branscher. Inom bygg- och finansbranschen är det vanligast att man beskriver sig som ”rak i kommunikationen”, medan det inom offentlig förvaltning är vanligast att man beskriver sig som ”lyhörd”. Inom it- och telekombranschen anser man sig framför allt vara ”kreativ”.

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under augusti 2015 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 266 personer har svarat på frågorna om egenskaper på arbetsplatsen.

För mer information, kontakta: Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.