Ny Worklife-undersökning: Var femte arbetsgivare hanterar inte konflikter

Mer än varannan svensk upplever konflikter på jobbet minst en gång i månaden. Men alla arbetsgivare tar inte sitt ansvar. En av fem arbetsgivare, 21 procent, gör ingenting alls när det uppstår konflikter på jobbet. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life

– Arbetsplatser som fungerar väl präglas av positiv stämning och starkt engagemang. Därför är det viktigt att arbetsgivare har rutiner för att snabbt lösa de konflikter som uppstår, säger Eva Brunnberg regionchef Experis, ett företag i ManpowerGroup.

Den nya Work Life-undersökningen visar att mer än varannan svensk, 53 procent, upplever konflikter på jobbet minst en gång i månaden. Hotell- och restaurangbranschen är mest konfliktdrabbad. Där upplever 70 procent av de anställda konflikter minst en gång i månaden.

Den vanligaste källan till irritation på jobbet är när en person inte sköter sina arbetsuppgifter. Undersökningen visar också att de anställda som orsakar mest konflikter på arbetsplatsen framför allt beskrivs som ”lata” av sina kollegor. De chefer som orsakar mest konflikter beskrivs däremot framför allt som ”konflikträdda”.

– Undersökningen pekar på att det är viktigt att chefen är en förebild i att hantera konflikter. Om han eller hon undviker att ta itu med dem är risken stor att man i stället skapar fler, säger Eva Brunnberg.

Mer än varannan anställd har varit med om att personer har slutat på grund av en konflikt på arbetsplatsen. Trots detta finns det fortfarande arbetsgivare som inte tar problemet på allvar. Enligt undersökningen säger var femte arbetsgivare, 21 procent, ingenting alls när det uppstår en konflikt.

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under augusti 2015 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studenter. 4 266 personer har svarat på frågorna om konflikter på arbetsplatsen.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.