Ny YouTube-serie ska locka fler ungdomar till naturen

Idag har Lundhags YouTube-serie ”Mad about nature” premiär med den kända YouTubern William Forslund, även kallad ”Kulan”. Målet är att locka ungdomar och unga vuxna till naturen, som enligt bolagets Sifo-undersökning är de som kommer ut minst i naturen. Det blir en slags inspirerande talkshow där William möter spännande människor som alla har sin speciella relation till naturen.

Markus Torgeby och William "Kulan" Forslund

- Vi vill visa vilken fantastisk plats naturen är att vistas i och även bredda bilden av vad man kan göra där. För oss som älskar och värdesätter naturen är det viktigt att allt fler börjar göra desamma. I slutändan är det en överlevnadsfråga att vi alla skapar positiva och hållbara relationer till naturen och då är det viktigt att ungdomar inte halkar efter utan att de inspireras på ett bra sätt, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.

I serien ”Mad About Nature” träffar William bland annat Markus Torgeby som sovit i naturen i fyra år och skrivit boken ”Sova ute” och kocken Lena Flaten som hittar råvarorna i naturen samt Yoga-Fia som yogar och vinterbadar i skogen.

De tre första avsnitten är filmade på Lundhags hemmaplan i Järpen i Jämtland. Det första avsnittet då William träffar Markus Torgeby sänds idag på https://www.youtube.com/lundhagssverige

William Forslund var en av grundarna till YouTube-kanalen Random Making Movies (RMM). Den hade över en halv miljon prenumeranter och var en av de största svenskspråkiga kanalerna på YouTube. William är själv naturintresserad och har bestigit Kebnekaise.

-  Det känns både viktigt och spännande att få vara med och inspirera ungdomar i min egen ålder att upptäcka allt kul man kan göra i naturen. Den här serien har givit mig en aha-upplevelse och dessutom mersmak att hitta på nya upptåg i naturen och jag hoppas att även andra kommer att känna samma sak, säger programledaren William Forslund.

- Vår Sifo-undersökning visar att ungdomar och unga vuxna inte kommer ut i naturen för att de saknar sammanhang och sällskap. De finner dock detta i allt större utsträckning via digitala plattformar som YouTube, Instagram och TikTok. Att finnas här tillsammans med William Forslund är ett sätt att skapa sammanhang för denna grupp, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.

Om Lundhags Sifo-underökning

Under Coronaåret 2020 spenderade människor mer tid i naturen än året innan enligt friluftsföretaget Lundhags som låtit Sifo intervjua 1002 personer. 34 procent uppgav att de spenderade mer tid i naturen under 2020 jämfört med 2019. Av kvinnorna uppgav 41 procent att de spenderade mer tid i naturen, medan 27 procent av männen uppgav samma sak. Det finns dock grupper som halkat efter. 29 procentav alla unga vuxna och mer än en tredjedel (36%) av de med lägre inkomst har kommit ut mindre i naturen 2020, jämfört med 2019. Bland de yngsta (18-29 år) svarar 20 procent att deras naturupplevelser hindras av att de saknar sällskap eller ett sammanhang (förening, aktivitet eller liknande). Samma grupp svarar också att de både saknar kunskap om var de kan åka och om vad de kan göra i naturen.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.William Forslund möter Markus Torgeby som sovit ute i fyra år.Fler videor

William "Kulan" Forslund
Caroline Karlström, Marknads- och kommunikationschef
Markus Torgeby