Porsche

Nya 911 GT2 RS – den mest kraftfulla Porsche 911 någonsin

Dela

Den snabbaste och motorstarkaste Porsche 911 som någonsin godkänts för allmän väg är redo för avtäckning: Nya Porsche 911 GT2 RS får världspremiär på Goodwood Festival of Speed i Storbritannien, 30 juni till 2 juli.

Imponerande luftintag fram avslöjar att det är en 911 GT2 RS.
Imponerande luftintag fram avslöjar att det är en 911 GT2 RS.

Med en 700 hk (515 kW) stark boxermotor med biturbo och en vikt på 1 470 kg med full tank, accelererar den lätta tvåsitsiga sportbilen från 0 – 100 km/tim på 2,8 sekunder. Den bakhjulsdrivna coupén har en toppfart på 340 km/tim och med teknik till stor del lånad från tävlingsverksamheten är nya GT2 RS hela 80 hk (59 kW) starkare än den 3,6 liter stora föregångaren samtidigt som vridmomentet ökats med 50 Nm till 750 Nm.

Motorn baseras på 3,8-litersmotorn från 911 Turbo S med 580 hk (427kW). Stora turboaggregat pressar in mer luft i förbränningsrummen för att öka motoreffekten. Ett extra kylsystem ger optimal kylning och vid mycket höga temperaturer sprejas laddluftkylaren med vatten. Det sänker gastemperaturen under överladdningsfasen och garanterar optimal motoreffekt även under extrema förhållanden. Den anpassade sjuväxlade dubbelkopplingslådan (PDK) i nya GT2 RS överför motoreffekten utan avbrott. Dessutom är det specialgjorda avgassystemet tillverkat av extralätt titan. Det väger cirka sju kilo mindre än avgassystemet i 911 Turbo och ger ett emotionellt ljud utan motstycke.

För första gången firar Porsche Design tillkomsten av sin högprestandabil med att ge ut en speciell klocka. Som en blinkning till motorsporten erbjuds den uteslutande till ägarna av den nya bilen och kan bara beställas tillsammans med den nya GT-modellen vid ett Porsche Center.

Racing-chassi med dynamisk kurvtagning

I sportsammanhang räknas varje detalj. Och bland supersportbilar är kurvhastigheterna på en helt annan nivå. 911 GT2 RS når dessa hastigheter tack vare ett fulländat racing-chassi med bakhjulsstyrning och däck av typ Ultra High Performance (UHP).

Som alla GT-sportbilar har den nya toppmodellen ett specialkalibrerat PSM-system med sportläget utformat för optimala köregenskaper. Kraftfulla luftintag och en imponerande bakvinge understryker att bilens aerodynamik varit grunden både för form och design. De stora, breda hjulen (265/35 ZR 20 fram och 325/30 ZR 21 baktill) garanterar broms- och sidokrafter utöver det vanliga.

911 GT2 RS har Porsche Ceramik Brakes (PCCB) som standard. Framskärmarna, luftutsläppen vid hjulhusen, skalet på ytterbackspeglarna (Sport Design) luftintag baktill och delar av bakpartiet är tillverkade av kolfiberförstärkt plast (CFR) liksom flera detaljer inuti bilen. Bagageluckan är också av kolfiber för att göra bilen så lätt som möjligt. Taket däremot är av magnesium. Båda karossdelarna har distinkta längsgående valsade karosslinjer.

Weissach-paket sparar 30 kg

Prestanda kan alltid förbättras – till och med på en 911 GT2 RS. Det är anledningen till att Porsches tekniker utvecklat ett Weissach-paket, ett tillval som sparar cirka 30 kg i vikt. Paketet innehåller detaljer av kolfiber och titan. Till exempel är taket och krängningshämmarna gjorda av kolfiber liksom bärarmarna på båda hjulaxlarna. Fälgar av magnesium sparar både totalvikt och ofjädrad vikt vilket ger bättre chassiegenskaper. Bagageluckan och taket med synlig kolfiberväv pryds av en central stripe i samma färg som bilen för ett visuellt mer distinkt utseende.

En verkligt sportig interiör

Inredningen i 911 GT2 RS domineras av röd Alcantara. Svart skinn och detaljer med finish av kolfiberväv är standard. Sportratten med växelpaddlar ger snabba och sportiga växlingar. Föraren och passageraren kan uppleva supersportbilens dynamiska köregenskaper från djupt skålade säten med kolfiberväv-finish.

Som i alla 911 är Porsche Communication Management (PCM) den centrala kontrollenheten för ljud, navigation och kommunikation. Modulen Connect Plus och appen Porsche Track Precision ingår också i standardutrustningen. De gör det möjligt att spela in, visa och analysera kördata med en smartphone.

Tillvalet Sport Chrono-paket utökar PCM-funktionerna och inkluderar en prestanda-display som kan användas för att visa, spara och utvärdera varvtider. Det innehåller också ett stoppur på kontrollpanelen med både analog och digital display. Dessutom har Sport Chrono-paketet i 911 GT2 RS en varvavkännare. När man använder appen Porsche Track Precision tillsammans med externa markörer på start/målrakan gör varvavkännaren det möjligt att få varvtider med hög precision.

Exklusiv klocka till bilen: Porsche Design 911 GT2 RS Chronograph

Porsche Design har tillsammans med Porsche Motorsport utvecklat 911 GT2 RS Chronograph till köpare av den nya supersportbilen. Den är uteslutande reserverad för köpare av 911 GT2 RS. Urverket som är det första som utvecklats av Porsche Design, är resultatet av tre års arbete. Kaliber 01.200 har en Flyback-funktion, en lastvägsoptimerad bridge och ett officiellt äkthetscertifikat, COSC. Boetten är tillverkad av lättvikts-titan.

Flyback-funktionen är inspirerad av motorsporten och är en specialdetalj på Porsche-klockan. På en traditionell kronograf måste knapparna tryckas in tre gånger för att mäta kontinuerliga tidsintervaller. Första trycket stoppar kronografen, det andra trycket nollställer den och med det tredje trycker börjar tidtagningen igen. På en kronograf med Flyback-funktion sker den här processen automatiskt och i snabb följd. Stoppfunktionen och den pågående tidtagningen är tydligt märkta med gula markeringar. Många av klockans detaljer är tagna från supersportbilar. Urverkets rotor av volfram är återgiven på 911 GT2 RS-fälgarna.

Urtavlan är gjord av kolfiber och formen på displayen matchar bilens instrumentkluster och varvräknaren. 911 GT2 RS och kronografen säljs endast i Porsche Center världen över. Bilen och klockan tillverkas var för sig enligt kundens önskemål och levereras tillsammans.

Priset för Porsche 911 GT2 RS i Sverige blir 2 700 000 kronor. Porsche Design GT2 RS Chronograph är ännu inte prissatt.

Fler bilder finns att tillgå i Porsche Newroom (www.newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (www.presse.porsche.de).

Bränsleförbrukning Porsche GT2 RS: blandad körning 11,8 liter per 100 km, cO”-utsläpp 269 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Kontakter

Bilder

Imponerande luftintag fram avslöjar att det är en 911 GT2 RS.
Imponerande luftintag fram avslöjar att det är en 911 GT2 RS.
Ladda ned bild
0 tums fälgar fram och 21 tum bak ger grepp både i kurvor och vid inbromsning.
0 tums fälgar fram och 21 tum bak ger grepp både i kurvor och vid inbromsning.
Ladda ned bild
bak höger
bak höger
Ladda ned bild
bak bana
bak bana
Ladda ned bild
bak garage
bak garage
Ladda ned bild
förarplats
förarplats
Ladda ned bild
Säten bur
Säten bur
Ladda ned bild
klockan
klockan
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum