Nya 911 Sport Classic – tillbaka till framtiden

Nya 911 Sport Classic är den andra av totalt fyra planerade Heritage Design samlarmodeller från Porsche. Totalt 1 250 exemplar av den begränsade upplagan från Porsche Exclusive Manufaktur kommer att återuppliva stilen från 1960-talet och det tidiga 1970-talet. Liksom föregångaren, 911 Sport Classic från 2009, som baserades på 997-modellen, är den nya specialmodellen utseendemässigt inspirerad av originalmodellen av 911 (1964 – 1973) och framförallt av 1972 års 911 Carrera RS 2.7. Porsche 911 Sport Classic är beställningsbar från och med nu och priserna börjar från 2 960 000 kr.

- Heritage Design-modellerna representerar det mer emotionellt styrda konceptet av Porsches produktstrategi, säger Alexander Fabig, chef för avdelningen Customisation och Classic.

- Det här unika arbetssättet innebär att designavdelningen Style Porsche samarbetar med Porsche Exclusive Manufaktur för att återskapa ikoniska 911-modeller och utrustningsdetaljer från 1950 och fram till 80-talet och för att återuppliva designelement från de årtiondena.

Porsche kommer att lansera fyra specialmodeller i begränsad utgåva. Den första av dem visades 2020: 911 Targa 4S Heritage Design Edition med designelement från 1950-talet och 60-talet.

Porsche har också tagit fram en högkvalitativ kronograf, exklusivt för kunder som köper en av samlarmodellerna. Klockan har lånat flera designdetaljer från nya 911 Sport Classic design. Som en del av Heritage Design Classic-paketet är valda delar av inredningsdetaljerna från nya 911 Sport Classic också tillgängliga till de flesta av dagens 911-modeller.

Historiska designelement återskapas

Den breda ”wide body”-karossen – annars förbehållen 911 Turbo-modellerna – en fast bakvinge i samma ”ducktail-design” som på den legendariska Carrera RS 2.7, och dubbelbubbel-taket understryker nya 911 Sport Classics särart.

Precis som vid lanseringen av den första 997-baserade Sport Classic-modellen år 2009, inspirerades formgivarna av den grå lackeringen Fashion Grey från de första modellerna av Porsche 356, när de valde den exklusiva lacken till den nya specialutgåvan.

- Nya 911 Sport Classic är den första modellen med Sport Grey Metallic-lack, säger Michael Mauer, vice VD på Style Porsche.

- Grått är aldrig tråkigt, det är ofta ett statement och det är alltid cool.

Som alternativ till den exklusiva Sport Grey Metallic-lacken kan 911 Sport Classic också fås i solidsvart lack, Agate Grey Metallic eller Gentian Blue Metallic. Dubbla ränder i Light Grey över huven, taket och den bakre vingen framhäver den sportiga designen.

Inuti hittar vi det ikoniska Pepita hundtandsmönstret på dörrsidorna och på sätenas mittsektion, medan den tvåtonade semi-anilin-skinnklädseln i Black/Classic Cognac utgör en elegant kontrast till exteriörfärgen.

550 hk i kraftfullaste manuella 911:an hittills

Drivlinan är lika unik. Den 3,7 liter stora sexcylindriga boxermotorn med dubbelturbo överför sina 550 hk (405 kW) till vägen uteslutande via bakhjulen. I kombination med den sjuväxlade manuella växellådan är Sport Classic den kraftfullaste manuella 911:an idag. Växellådan har en automatisk blip-funktion som ger en kort varvtalsökning vid nedväxling för att kompensera för varvtalsskillnaden mellan de olika växlarna. Sportavgassystemet som är standard, är speciellt utformat för modellen för att ge ett ännu sportigare ljud.

Hjulupphängningen, som bygger på 911 Turbo och 911 GTS-modellerna, möter högt ställda krav. Tack vare Porsche Active Suspension Management (PASM), som är standard, reagerar stötdämparna på dynamiska förändringar med ljusets hastighet. PASM-systemet kombineras med ett 10 mm sänkt sportchassi.

Mer information samt film-och fotomaterial finns på Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com

911 Sport Classic: Bränsleförbrukning vid blandad körning: 12.6 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 285 g/km.

Utsläppsvärden för förbrukning är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Nya 911 Sport Classic är utseendemässigt inspirerad av originalmodellen av 911 (1964 – 1973) och 911 Carrera RS 2.7
911 Sport Classics breda ”wide body”-kaross baseras på 911 Turbo-modellerna.
Nya 911 Sport Classic är den andra av totalt fyra specialmodeller i begränsad utgåva från Porsche. Här sida vid sida med den första specialmodellen, 911 Targa 4S Heritage Design Edition, som visades 2020.
Nya 911 Sport Classic är utseendemässigt inspirerad av den legendariska 911 Carrera RS 2.7
Pepita-hundtandsmönstret.
Interiört är 911 Sport Classic utrustad med en kombination av läder i Black/Classic Cognac och tyg i det ikoniska Pepita-hundtandsmönstret.
911 Sport Classic-fälgar i en kombination av högglanspolerade och högglanssvarta ytor samt centrumbult med Porsche-vapen i historisk design.
911 Sport Classic har sportavgassystem med högglanssvarta sportavgasrör som standard.
911 Sport Classic med tanklock från Exclusive Manufaktur.
911 Sport Classic med tanklock från Exclusive Manufaktur.
Nya 911 Sport Classic får en fast bakvinge i samma stil som på den legendariska 911 Carrera RS 2.7
911 Sport Classic har Porsche-vapen i historisk design på framluckan.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring11.3.2024 14:36:36 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.

Nya Porsche Taycan – starkare, snabbare, längre!7.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche Taycan har fått en omfattande uppdatering. De nya versionerna har mer effekt, längre räckvidd, accelererar snabbare och laddar snabbare med större stabilitet. Designavdelningen har vässat formerna och samtidigt differentierat Turbo-modellerna tydligare. Alla Taycan-versioner har en mer omfattande standardutrustningslista och är försedda med den senaste generationen av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.