Nya Amarok gör sig redo

Södertälje/Hannover 14 januari 2022 – Nu närmar sig tidpunkten då Volkswagen Transportbilar kan visa upp helt nya Amarok för omvärlden. Till sommaren är det dags för världspremiär av denna historiskt omtyckta modell. Med tydlig och självsäker Volkswagen-design, både exteriört och interiört, siktar Amarok fortsatt in sig på premiumsegmentet av pickuper. Effektiva V6 TDI-motorer och en uppsjö av ny teknik säkerställer komfort, kraft och lastkapacitet, både på och utanför de asfalterade vägarna.

En titt inifrån nya Amarok från Volkswagen Transportbilar. Designskiss.

När Amarok visas upp för första gången kommer en helt ny design att avslöjas. På utsidan är nya Amarok 10 centimeter längre och 4 centimeter bredare än föregående modell. Även insidan på detta mångsidiga on- och offroadfordon har genomgått en omfattande uppgradering och digitalisering.

”Nya Amarok från Volkswagen Transportbilar imponerar med sin tuffa och ärliga design”, förklarar Albert-Johann Kirzinger, chefsdesigner på Volkswagen Transportbilar. ”Detta framgår tydligt i interiören också. Den enkla, maskulina arkitekturen med maskinliknande designelement i en högkvalitativ cockpit höjer Volkswagens DNA till en ny nivå och betonar modellens rätt till premiumfordonsstatus.”

Nästa generations Amarok kommer inte bara tillfredsställa behovet av ett robust arbetsfordon. Nya assistanssystem för mer komfort och ökad säkerhet tillkommer, liksom smarta uppkopplade tjänster. Nya Amarok kommer imponera med innovationer som inte tidigare funnits i denna typ av fordon.

”När det gäller drivsystem så fortsätter vi använda högpresterande och effektiva TDI dieselmotorer för nya Amarok”, säger Lars Menge, chef för Produktmarknadsföring på Volkswagen Transportbilar. ”Det kommer också i framtiden att finnas kraftfulla V6 TDI-motorer i utbudet”.

Volkswagen Transportbilars Amarok har funnits på marknaden sedan 2010 och fram till nu har över 815.000 sålts runt om i världen. I Sverige har Amarok varit den bäst säljande pickupen under många år. Den helt nya Amarok har utvecklats i Australien och Europa och kommer byggas i den Sydafrikanska staden Silverton. Den svenska marknadsintroduktionen väntas ske i början på 2023.

En titt inifrån nya Amarok från Volkswagen Transportbilar. Designskiss.
Sand, snö eller asfalt. Nya Amarok är beredd på alla typer av underlag och uppdrag. Designskiss.
Digital och uppkopplad förarmiljö är att vänta i nya Amarok. Designskiss.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo9.3.2022 19:15:36 CET | Pressmeddelande

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.

Nedräkning för ID. Buzz. En pånyttfödd ikon.22.2.2022 17:28:07 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 22 februari 2022 – Konceptbilen av ID. Buzz som visades på Detroit Motor Show i januari 2017 resulterade i kraftiga hejarop från hela världen. Den positiva responsen gjorde valet enkelt – ID. Buzz skulle bli verklighet. Efter fem intensiva år av utveckling är det nu dags att presentera denna pånyttfödda moderna och helt elektriska version av en ikon. Den 9 mars visas ID. Buzz och ID. Buzz Cargo upp för första gången i en livesänd världspremiär. Lansering i Europa väntas sedan ske i september.