Nya Amarok gör sig redo

Södertälje/Hannover 14 januari 2022 – Nu närmar sig tidpunkten då Volkswagen Transportbilar kan visa upp helt nya Amarok för omvärlden. Till sommaren är det dags för världspremiär av denna historiskt omtyckta modell. Med tydlig och självsäker Volkswagen-design, både exteriört och interiört, siktar Amarok fortsatt in sig på premiumsegmentet av pickuper. Effektiva V6 TDI-motorer och en uppsjö av ny teknik säkerställer komfort, kraft och lastkapacitet, både på och utanför de asfalterade vägarna.

En titt inifrån nya Amarok från Volkswagen Transportbilar. Designskiss.

När Amarok visas upp för första gången kommer en helt ny design att avslöjas. På utsidan är nya Amarok 10 centimeter längre och 4 centimeter bredare än föregående modell. Även insidan på detta mångsidiga on- och offroadfordon har genomgått en omfattande uppgradering och digitalisering.

”Nya Amarok från Volkswagen Transportbilar imponerar med sin tuffa och ärliga design”, förklarar Albert-Johann Kirzinger, chefsdesigner på Volkswagen Transportbilar. ”Detta framgår tydligt i interiören också. Den enkla, maskulina arkitekturen med maskinliknande designelement i en högkvalitativ cockpit höjer Volkswagens DNA till en ny nivå och betonar modellens rätt till premiumfordonsstatus.”

Nästa generations Amarok kommer inte bara tillfredsställa behovet av ett robust arbetsfordon. Nya assistanssystem för mer komfort och ökad säkerhet tillkommer, liksom smarta uppkopplade tjänster. Nya Amarok kommer imponera med innovationer som inte tidigare funnits i denna typ av fordon.

”När det gäller drivsystem så fortsätter vi använda högpresterande och effektiva TDI dieselmotorer för nya Amarok”, säger Lars Menge, chef för Produktmarknadsföring på Volkswagen Transportbilar. ”Det kommer också i framtiden att finnas kraftfulla V6 TDI-motorer i utbudet”.

Volkswagen Transportbilars Amarok har funnits på marknaden sedan 2010 och fram till nu har över 815.000 sålts runt om i världen. I Sverige har Amarok varit den bäst säljande pickupen under många år. Den helt nya Amarok har utvecklats i Australien och Europa och kommer byggas i den Sydafrikanska staden Silverton. Den svenska marknadsintroduktionen väntas ske i början på 2023.

En titt inifrån nya Amarok från Volkswagen Transportbilar. Designskiss.
Sand, snö eller asfalt. Nya Amarok är beredd på alla typer av underlag och uppdrag. Designskiss.
Digital och uppkopplad förarmiljö är att vänta i nya Amarok. Designskiss.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Nya Multivan från 423.900 kr - Idag startar försäljningen.29.9.2021 15:23:41 CEST | Pressmeddelande

Södertälje 29 september 2021 – Nu tar Volkswagen Transportbilar en av sina ikoniska modeller och bygger den från grunden som en en personbil och laddar den med alla de senaste tekniska innovationerna från Volkswagen-koncernen. Helt nya Multivan kommer som laddhybrid från början och har säljstart idag ute hos Sveriges återförsäljare. Med ett attraktivt pris och oslagbara praktiska funktioner tillför nya Multivan något ganska unikt på marknaden för landets alla barnfamiljer, företagare och äventyrare. En modern folkabuss för en ny generation.

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ8.9.2021 16:41:35 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.