Nya assistanssystem och smarta uppkopplade tjänster i nya SKODA OCTAVIA

- Uppkopplade mediatjänster för aktuell information och senaste underhållningen
- Care Connect ger assistans samt fjärrstyrning av bilens funktioner
- Nya förarassistanssystem för ännu högre säkerhet och bättre komfort

Södertälje, 15 december 2016 – Skoda uppdaterar bästsäljaren OCTAVIA med ny teknik. Smarta online-tjänster tar nya OCTAVIA närmare sin förare och avancerade säkerhetssystem höjer såväl säkerhet som komfort.

Hjärnan i nya OCTAVIA är Skoda Connect – ett samlingsnamn för såväl fjärrstyrning av bilens funktioner som för uppkopplade tjänster i kombination med navigationssystemen Amundsen och Columbus. I Skoda Connect ingår:

- Infotainment Online som ger tillgång till trafikinformation i realtid med uppgifter om trafiksituationen längs den valda rutten samt förslag på smarta alternativa rutter i händelse av trafikstockning. Här finns också information om bränslepriser och parkeringar, och i navigationssystemet Columbus finns dessutom Google Earth™ och Google Street View™.
Care Connect-tjänsterna som gör att föraren via SKODA Connect app kan styra bilens funktioner som parkeringsvärmare och upplåsning/låsning av dörrar. Genom appen ges också information om bilens nuvarande position och bränslenivå. Dessutom kan appen  varna om bilen körs utanför ett förinställt område eller den överskriver en viss hastighet. Care Connect innehåller dessutom eCall som i händelse av olycka automatiskt larmar efter hjälp och medelar larmcentralen antal åkande och position.

Mer avancerad autobroms
Nya OCTAVIA får också uppdaterade assistanssystem för högre komfort och säkerhet. Autobroms ingår sedan tidigare i standardutrustningen, men nu uppgraderas säkerhetssystemet och får fotgängarskydd. I mellan 10 och 60 km/tim kan bilen upptäcka fotgängare framför bilen och automatiskt nödbromsa för att förhindra en eventuell olycka.
Nytt är också döda vinkel-varnaren och Rear Traffic Alert som uppmärksammar föraren på korsande trafik vid exempelvis utbackning från en trång parkeringsplats. Nya OCTAVIA kan också utrustas med det innovativa systemet Trailer Assist som hjälper föraren att backa med släpvagn. Föraren ställer bara in släpvagnens riktning med hjälp av backspeglarnas inställningsreglage – och resten av styrningen sköter bilen själv.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.