Nya Audi Q5 får toppbetyg i Euro NCAP

Fem stjärnor i Euro NCAP för Audis storsäljande SUV Toppnoteringar för passagerar- och fotgängarskydd Omfattande utbud av säkerhets- och förarassistanssystem Nya Audi Q5 belönades med det högsta betyget fem stjärnor i Euro NCAP. Den populära SUV:en är därmed en av de säkraste i sin klass

A1610582 medium

Audi Q5 övertygade över hela linjen i testet. Den nya generationen av den storsäljande Audi-modellen tog poäng inom barnsäkerhet, passagerar- och fotgängarskydd. Till det höga testresultatet bidrog standardmonterade säkerhetssystem som bl.a. autobromssystemet pre sense city som nödbromsar för bilar och fotgängare. Som standard ingår även multikollisionsbroms som förhindrar sladd och följdkollisioner liksom trötthetsvarnare.

Q5 fick utmärkta värden för krocksäkerhet, trots att vikten har minskat med upp till 90 kg. Testresultaten i Euro NCAP understryker den höga nivån som märket med de fyra ringarna håller inom aktiv och passiv säkerhet, liksom inom lättviktskonstruktion.

Audi Q5 erbjuds med ett omfattande utbud av 30 olika förarassistans- och säkerhetssystem, däribland undanmanöverassistent som hjälper föraren att köra runt ett hinder med styrassistans, turn assist som vid behov nödbromsar vid vänstersväng i lägre hastigheter. Cross traffic assist rear nödbromsar vid utbackning från parkeringsfickor och exit warning varnar föraren för att öppna dörren om cyklist eller annat fordon närmar sig bakifrån. Därutöver erbjuds bl.a. semiautonoma Traffic jam assist som hjälper föraren att hålla avstånd och fil vid kökörning samt adaptiv farthållare med Stop & Go vid högre hastigheter.

Läs mer om Audis assistanssystem här.

Euro NCAP har genomfört krocktester av nya bilar sedan 1997. Inom organisationen samarbetar flera europeiska transportministerier, bilklubbar, försäkringsbolag och konsumentskyddsorganisationer. Läs mer om testresultatet här .

A1610582 medium

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.