Nya Audi Q5 får toppbetyg i Euro NCAP

Fem stjärnor i Euro NCAP för Audis storsäljande SUV Toppnoteringar för passagerar- och fotgängarskydd Omfattande utbud av säkerhets- och förarassistanssystem Nya Audi Q5 belönades med det högsta betyget fem stjärnor i Euro NCAP. Den populära SUV:en är därmed en av de säkraste i sin klass

A1610582 medium

Audi Q5 övertygade över hela linjen i testet. Den nya generationen av den storsäljande Audi-modellen tog poäng inom barnsäkerhet, passagerar- och fotgängarskydd. Till det höga testresultatet bidrog standardmonterade säkerhetssystem som bl.a. autobromssystemet pre sense city som nödbromsar för bilar och fotgängare. Som standard ingår även multikollisionsbroms som förhindrar sladd och följdkollisioner liksom trötthetsvarnare.

Q5 fick utmärkta värden för krocksäkerhet, trots att vikten har minskat med upp till 90 kg. Testresultaten i Euro NCAP understryker den höga nivån som märket med de fyra ringarna håller inom aktiv och passiv säkerhet, liksom inom lättviktskonstruktion.

Audi Q5 erbjuds med ett omfattande utbud av 30 olika förarassistans- och säkerhetssystem, däribland undanmanöverassistent som hjälper föraren att köra runt ett hinder med styrassistans, turn assist som vid behov nödbromsar vid vänstersväng i lägre hastigheter. Cross traffic assist rear nödbromsar vid utbackning från parkeringsfickor och exit warning varnar föraren för att öppna dörren om cyklist eller annat fordon närmar sig bakifrån. Därutöver erbjuds bl.a. semiautonoma Traffic jam assist som hjälper föraren att hålla avstånd och fil vid kökörning samt adaptiv farthållare med Stop & Go vid högre hastigheter.

Läs mer om Audis assistanssystem här.

Euro NCAP har genomfört krocktester av nya bilar sedan 1997. Inom organisationen samarbetar flera europeiska transportministerier, bilklubbar, försäkringsbolag och konsumentskyddsorganisationer. Läs mer om testresultatet här .

A1610582 medium

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under