Nya Audi Q5 får toppbetyg i Euro NCAP

Fem stjärnor i Euro NCAP för Audis storsäljande SUV Toppnoteringar för passagerar- och fotgängarskydd Omfattande utbud av säkerhets- och förarassistanssystem Nya Audi Q5 belönades med det högsta betyget fem stjärnor i Euro NCAP. Den populära SUV:en är därmed en av de säkraste i sin klass

A1610582 medium

Audi Q5 övertygade över hela linjen i testet. Den nya generationen av den storsäljande Audi-modellen tog poäng inom barnsäkerhet, passagerar- och fotgängarskydd. Till det höga testresultatet bidrog standardmonterade säkerhetssystem som bl.a. autobromssystemet pre sense city som nödbromsar för bilar och fotgängare. Som standard ingår även multikollisionsbroms som förhindrar sladd och följdkollisioner liksom trötthetsvarnare.

Q5 fick utmärkta värden för krocksäkerhet, trots att vikten har minskat med upp till 90 kg. Testresultaten i Euro NCAP understryker den höga nivån som märket med de fyra ringarna håller inom aktiv och passiv säkerhet, liksom inom lättviktskonstruktion.

Audi Q5 erbjuds med ett omfattande utbud av 30 olika förarassistans- och säkerhetssystem, däribland undanmanöverassistent som hjälper föraren att köra runt ett hinder med styrassistans, turn assist som vid behov nödbromsar vid vänstersväng i lägre hastigheter. Cross traffic assist rear nödbromsar vid utbackning från parkeringsfickor och exit warning varnar föraren för att öppna dörren om cyklist eller annat fordon närmar sig bakifrån. Därutöver erbjuds bl.a. semiautonoma Traffic jam assist som hjälper föraren att hålla avstånd och fil vid kökörning samt adaptiv farthållare med Stop & Go vid högre hastigheter.

Läs mer om Audis assistanssystem här.

Euro NCAP har genomfört krocktester av nya bilar sedan 1997. Inom organisationen samarbetar flera europeiska transportministerier, bilklubbar, försäkringsbolag och konsumentskyddsorganisationer. Läs mer om testresultatet här .

A1610582 medium

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.