Nya befogenheter för ordningsvakter välkomnas av Säkerhetsföretagen

Den statliga ordningsvaktsutredningen har presenterats på en pressträff med inrikesminister Mikael Damberg. Säkerhetsföretagen, som har varit expert i utredningen, har både ris och ros till utredningens slutsatser. Den nya ordningsvaktslagen är bra och bör införas, men uppluckringen av personalgodkännandena måste stoppas.

- ”Utredningen föreslår att ordningsvakter ska få arbeta på fler platser och med fler arbetsuppgifter. Att ordningsvakter ska få arbeta också i trygghetsfrämjande syfte löser kommunernas problem med hur dagens lagstiftning begränsar deras  brottsförebyggande arbete", säger Li Jansson, bransch- och näringspolitisk chef för Säkerhetsföretagen.

- "Nu moderniseras lagen för första gången på 40 år. Ordningsvakternas föreslås få nya befogenheter att transportera omhändertagna personer. Det kommer att avlasta polisen", fortsätter Li Jansson, bransch- och näringspolitisk chef

För att ordningsvakterna ska ha förmåga att möta samhällets stärkta krav på yrkesrollen föreslås en ny och förlängd utbildning.

-  ”Arbetsmarknadens parter har länge drivit på att utbildningen måste förlängas och vi välkomnar utredningens förslag. Men förslaget om att låta utbildningen bli studiestödsberättigad är otillräckligt, och riktade anslag till polisen för utbildningen behövs.”, fortsätter Li Jansson.

Men utredningens föreslagna förändringar av avskaffandet av kontroll för medborgerlig pålitlighet får tummen ner. Utredningen föreslår förvisso förstärkningar av andra kontroller, men de kompensatoriska åtgärderna är otillräckliga.

Det är andra gången som begreppet medborgerlig pålitlighet föreslås ska avskaffas. Förra gången förslaget behandlades var i en utredning från 2003, men där dåvarande socialdemokratiska regering stoppade förslaget 2006 och behöll alla kontroller av branschens personal.

- ”Vi vill behålla nuvarande ordning där samtliga personal kontrolleras av SÄPO. Inrikesminister Damberg har tidigare lovat branschen att vi tvärtom ska få skärpta kontroller. Vi hoppas att han gör som sin företrädare Thomas Bodström och stoppar förslaget”, fortsätter Li Jansson.

Säkerhetsföretagens synpunkter på Ordningsvaktsutredningen kan du läsa mer här.

Säkerhetsföretagen vill också betona att ansvaret för att hantera brott alltid är polisens. Branschen stödjer samtliga utbyggnader av Polismyndigheten. Ordningsvakter och annan personal i säkerhetsföretag kan dock vara ett bra komplement som hjälper till i det trygghetsskapande arbetet.

Efterfrågan på säkerhetstjänster ökar starkt20.11.2023 06:37:47 CET | Pressmeddelande