Nya beräkningar av bostadsbristen – kan ge en bättre social bostadspolitik

Boverket presenterade idag en ny metod för att beräkna bostadsbristen. Det är mycket positivt att Boverket valt att utgå från hushållens situation på bostadsmarknaden, särskilt de med begränsad ekonomi. Det här kan bidra till att utveckla en bättre social bostadspolitik.

Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta

– Det har länge saknats ett allmänt vedertaget sätt att definiera och mäta bostadsbristen. Kölängder, kötider och enkäter till kommuner har inte gett ett tillräckligt bra och tillförlitligt underlag. Boverket har gjort ett bra jobb med att ta fram en metod som har goda förutsättningar att bli etablerad, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

En viktig poäng med Boverkets beräkningsmetod är att den fångar upp bostadsbristen på såväl lokal, regional som nationell nivå. Det underlättar för kommunerna som enligt lag ska planera för och skapa förutsättningar för alla i kommunen att ha en bra bostad. Även allmännyttan och andra aktörer som tillhandahåller bostäder kan ha stor nytta av metoden.

Modellen räknar inte ut hur många bostäder som behöver byggas utan är tänkt att ge kommunerna ett seriöst planeringsunderlag. Det behöver sedan kompletteras med uppgifter om bland annat antalet äldre som behöver särskilt boende, antalet unga vuxna som vill flytta hemifrån och antalet hemlösa.

– Tillsammans med lokala marknadsanalyser får kommunerna och bostadsbolagen mycket bättre förutsättningar för att planera den lokala bostadsförsörjningen, säger Jörgen Mark-Nielsen.

Läs Boverkets pressmeddelande.

Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 40, jorgen.mark-nielsen@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Digitalt seminarium 13 oktober - Sveriges Allmännytta presenterar en ny marknadsrapport: ”Vad händer med hyrorna – och varför?”7.10.2020 13:16:53 CESTPressinbjudan

Hyressättningen av bostäder är en aktuell och omdiskuterad fråga. Det har i närtid släppts flera rapporter, skrivits många debattinlägg och startats tre statliga utredningar. Med marknadsrapporten vill Sveriges Allmännytta med fakta, statistik och analys bidra till att öka kunskaperna om hur hyressättningen runt om i landet ser ut och fungerar.

Budgetpropositionen: Flera bra förslag, men det krävs mer21.9.2020 12:40:18 CESTPressmeddelande

Nytt stöd till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus, flera satsningar på åtgärder i utsatta bostadsområden, en utredning om BIDs (Business Improvement Districts) och höjt anslag till investeringsstöd för hyresbostäder. – Budgetpropositionen för 2021 innehåller förslag som är positiva för hyresrätten, men det krävs fler åtgärder, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.