Nya bilskatter 1 juli – det här har du rätt till vid leveransförsening

Det nya systemet bonus-malus träder i kraft 1 juli, och ger bilar med lägre klimatpåverkan en bonus medan bilar med högre utsläpp får betala en höjd skatt de första tre åren. Förslaget gäller enbart nya bilar som registreras för första gången från och med 1 juli.

Förändringarna gör årets bilhandel svårbedömd, något som kan påverka leveranstiden. Många har beställt bilen innan höjningen för att slippa betala högre skatt. Bilen kanske inte kan registreras som planerat, utan först efter 1 juli. Då belastas den ovillkorligen med malus-skatt.

– Du som har beställt en bil vars leverans blir försenad kan ha rätt till ersättning för de högre skatterna, säger Malin Johansson, förbundsjurist på Motormännens Riksförbund.

Motorbranschens egna leveransvillkor anger 16 veckors leveranstid för en fabriksbeställd bil, 12 veckor för en ny bil generellt, eller två veckor för begagnade bilar.

Här är Motormännens tips inför bonus-malus:

• Fabriksbeställning: Om leveransen försenas utöver det som anges i leveransvillkoren ska bilföretaget som sålt bilen ersätta dig som konsument för den högre kostnad malus-skatten innebär.
  • Lagerbil: Det brukar gå snabbt att få ut en lagerbil från bilhallen, men avtala för säkerhets skull om ett datum då leverans ska ske.

Vid försening gäller generellt att företaget måste kontakta köparen. Om förseningen är väsentlig kan avtalet hävas utan kostnad.

Den som köper bil nu bör skriva in i avtalet att leverans ska ske innan 1 juli.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.