Nya bilskatter 1 juli – det här har du rätt till vid leveransförsening

Det nya systemet bonus-malus träder i kraft 1 juli, och ger bilar med lägre klimatpåverkan en bonus medan bilar med högre utsläpp får betala en höjd skatt de första tre åren. Förslaget gäller enbart nya bilar som registreras för första gången från och med 1 juli.

Förändringarna gör årets bilhandel svårbedömd, något som kan påverka leveranstiden. Många har beställt bilen innan höjningen för att slippa betala högre skatt. Bilen kanske inte kan registreras som planerat, utan först efter 1 juli. Då belastas den ovillkorligen med malus-skatt.

– Du som har beställt en bil vars leverans blir försenad kan ha rätt till ersättning för de högre skatterna, säger Malin Johansson, förbundsjurist på Motormännens Riksförbund.

Motorbranschens egna leveransvillkor anger 16 veckors leveranstid för en fabriksbeställd bil, 12 veckor för en ny bil generellt, eller två veckor för begagnade bilar.

Här är Motormännens tips inför bonus-malus:

• Fabriksbeställning: Om leveransen försenas utöver det som anges i leveransvillkoren ska bilföretaget som sålt bilen ersätta dig som konsument för den högre kostnad malus-skatten innebär.
  • Lagerbil: Det brukar gå snabbt att få ut en lagerbil från bilhallen, men avtala för säkerhets skull om ett datum då leverans ska ske.

Vid försening gäller generellt att företaget måste kontakta köparen. Om förseningen är väsentlig kan avtalet hävas utan kostnad.

Den som köper bil nu bör skriva in i avtalet att leverans ska ske innan 1 juli.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.