Nya bolag tar över serviceresorna

Majvillan Transport, Taxi Väst, Sandarna Transporter, Cabonline Region Väst och Taxi Göteborg tar över serviceresorna i Trestads- och Stenungsundsområdet efter Kronan, vars avtal tidigare sagts upp av Västtrafik. De nya bolagen börjar köra för Västtrafik den 28 oktober.

Västtrafik har gjort en direktupphandling för att ersätta de fordon som föll bort när elva av Kronan Grupp och Kronan Transports avtal sades upp på grund av kvalitetsbrister.

Det blir Majvillan Transport, Taxi Väst, Sandarna Transporter, Cabonline Region Väst och Taxi Göteborg som tar över serviceresorna från och med den 28 oktober. Det handlar främst om skolresor, sjukresor samt färdtjänst för kunder som inte har förutsättningar att resa med den allmänna kollektivtrafiken.

— Nu har vi säkerställt att vi har fordon på plats så att vi kan erbjuda trygga resor åt våra kunder, säger Åsa Björk, kommunikationsansvarig anropsstyrd trafik på Västtrafik.

Avtalen motsvarar drygt 60 fordon som framförallt utgår ifrån Stenungsund, Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg, Göteborg* samt Orust och Tjörn. Avtalen löper fram tills juni 2019, då förväntas en ny upphandling vara klar.

* Västtrafik utför enbart sjukresor i Göteborg, färdtjänstresorna utförs av Göteborg Stad.