Nya CUPRA Leon landar på marknaden med elektrifierad prestanda

"King of Leon's", CUPRA Leon, lanseras under hösten och först ut är en plug-in hybrid version med en effekt på 245 hk och en räckvidd på el upp till 52 km. Förutom att detta är den första Leon att bära CUPRA märket så är den med sin nya drivlina ett exempel på att elektrifiering och prestanda är en perfekt kombination.
CUPRA Leon halvkombi och Sportstourer
  • Nya CUPRA Leon plug-in hybrid med hög prestanda och en perfekt avvägning mellan dynamik och effekt
  • Bred palett av kraftfulla motorer från 245 till 310 hk, alla med DSG-växellåda och shift-by-wire teknik
  • CUPRA Leon har en progressiv och dynamisk design, och erbjuder stora möjligheter till personlig anpassning av färger, fälgar och inredning
  • CUPRA Leon gör det möjligt att koppla upp sig både till internet och till bilen för att alltid ha full koll, var man än befinner sig
  • Säkerhetssystemen innehåller de mest avancerade tekniska lösningarna, vilket gör CUPRA Leon till en av de säkraste bilar som märket någonsin tillverkat

Martorell, Spanien, 7 oktober 2020, the King of Leon’s är här. Nya CUPRA Leon har utvecklats för att höja ribban ytterligare ett snäpp och med sin attityd och sina många nya tekniska lösningar och andra nyheter göra modellen till en ny referenspunkt i sitt segment.

Den blir den första Leon att bära CUPRAs märke och den mest uppseendeväckande modell som hittills lämnat monteringsbandet. Dessutom sätter den nya standars på en lång rad punkter, både i halvkombiutförande och som Sportstourer.

Den progressiva designen, det stora urvalet av avancerade drivlinor, uppkoppling på högsta nivå och en hel rad av olika säkerhetssystem gör den till en bil som inte bara konkretiserar de värden CUPRA står för utan också tillmötesgår alla de krav som ställs på en högprestandabil i vår moderna tid.

I likhet med CUPRA Ateca 2020 och CUPRA Formentor, bygger nya CUPRA Leon vidare på den förra modellgenerationen och kommer att hjälpa den spanska tillverkaren att fördubbla sin försäljningsvolym. Med detta inleder CUPRA en produktoffensiv som följer på en försäljning av 55 000 bilar sedan starten 2018, ett resultat som med råge slagit alla förväntningar.

”Märkets populäraste modell, som i sin senaste generation såldes i 50.000 exemplar på fyra år, förenar de grundläggande egenskaper som alla CUPRA-modeller måste utmärkas av: design, prestanda och dynamik”, säger Wayne Griffiths, VD för SEAT och CUPRA.”King of Leon’s är en bil som kommer att hjälpa oss attrahera även de mest krävande bilentusiasterna, bidra till företagets vidare expansion och bredda kundbasen till att omfatta en ännu större publik.”

Det är i Martorell, Spanien, som CUPRA Leon designas, konstrueras och tillverkas. I oktober gör den entré på marknaden i form av en plug-in hybrid med hög prestanda (245 hk). Övriga versioner lanseras 2021.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.CUPRA Leon Sportstourer e-Hybrid

CUPRA Leon halvkombi och Sportstourer
CUPRA Leon e-Hybrid med en räckvidd på el upp till 52 km.
CUPRA Leon reagerar blixtsnabbt på förändringar i körstil och vägförhållanden tack vare Adaptiv chassikontroll (DCC)
4Drive, fyrhjulsdriften analyserar vägförhållanden i realtid, inklusive bilens hastighet, varje hjuls hastighet, rattposition och körstil eller läge för att snabbt och progressivt leverera kraft direkt till de nödvändiga hjulen.
Den första Leon att bära CUPRAs märke
Tydlig och logisk uppställning av instrumenten i nya CUPRA Leon
Supersportratt med satelitknappar
Skålade sportstolar är standard i nya CUPRA Leon

CUPRA är ett bilmärke hörande till SEAT-koncernen, baserat på modern design och sportig prestanda för sina eldrivna modeller. Sedan lanseringen som ett fristående bilmärke 2018, har försäljningen skjutit i höjden – med närmare 25 000 bilar sålda, redovisade CUPRA en tillväxt på 72% 2019 jämfört med året innan. 2020 lanserar företaget sina första egenutvecklade modeller – CUPRA Leon och CUPRA Formentor – på marknaden. Det finns ca 250 speciella försäljningsställen för CUPRA runt om i världen.

CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2.400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”.

Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner har CUPRA bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive de svenska mästarna Mattias Ekström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky samt den tyske målvakten Marc ter Stegen.