Nya Dragon Gate ska få Uppsalas näringsliv att växa

Sisyfosgruppen köpte mytomspunna Dragon Gate år 2018 vilket väckte nytt hopp om närmare relationer mellan Kina och Sverige. Delägaren och entreprenören Thomas Sonesson tror att det särskilt kan gynna Uppsala. "Uppsala skulle nog kunna bli Uppsala China City”, säger han.
Dragon Gate. Foto: EFN Ekonomikanalen

Idén om att skapa ett affärs- och kulturcentrum där Kina och Sverige skulle bli mittpunkt initierades först av myggmiljardären Jinchun Li. Han köpte upp Checkpoint Dalaälven för 9 miljoner kronor år 2004. Li lämnande in en bygglovsansökan för att skapa en kinesisk fastighet, men påbörjade arbetet redan innan bygglovet var godkänt. Myggmiljardären tröttnade på alla vändor, trots bygglov, och investerade istället 40 miljoner kronor för att uppnå byggkraven 2016 och sälja fastigheten. Under 2018 såldes Dragon Gate till Sisyfosgruppen som hoppas väcka liv i den kinesiska drömmen.

Det tilltänkta affärs- och kulturcentret kan nu bli en knytpunkt för svensk och kinesisk handel, som särskilt kan gagna Uppsala, tror delägaren och entreprenören Thomas Sonesson. Han menar att närheten till Uppsala och dess utbud av startups kan vara särskilt fördelaktig för staden. Många kinesiska företag visar intresse för att investera i svenska startups, men de har bristande kunskaper om hur de ska närma sig Sverige. Sonesson tror att Uppsala med sin startup-scen kan bli nyckelspelare för framtida kinesiska investeringar i Sverige.

Frédéric Cho, kinaanalytiker, berättar att Sverige är det EU-land som är den näst största mottagaren av kinesiska direktinvesteringar.

”En av anledningarna till att Kina är intresserade av Sverige är synen av Sverige i Kina som en världsledande innovationsnation - det lilla landet med de stora multinationella företagen”, säger Cho.

Samtidigt menar han att Sverige fortfarande ställer sig positivt till frihandel medan många andra länder blir alltmer protektionistiska. Det fattas en kunskap om hur Sverige skiljer sig från andra länder, Dragon Gate skulle kunna bli nyckeln till en ökad förståelse för Sverige.

Dragon Gate. Foto: EFN Ekonomikanalen

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fem år i rad, senast 2021. EFN Ekonomikanalen drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Vi finns på EFN.se och i sociala medier.