Nya Ducatus– temanummer om styrning och ledning till stöd för nya kyrkorådsledamöter

Till årsskiftet tillträder de nyvalda kyrkoråden sitt uppdrag som styrelse för församlingar och pastorat i Svenska kyrkan. – För att stötta dem i deras viktiga arbete har vi valt att ägna stora delar av nya Ducatus åt just temat styra och leda. Det berättar Helen Källholm, VD för Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

För kyrkoråden och kyrkoherden finns många utmaningar, inte minst när det gäller att dra en gräns mellan styrelsearbete och den dagliga verksamheten.

Läsaren möter bland annat insiktsfulla intervjuer med kyrkoherdar och kyrkorådsordföranden där vikten av öppet respektfullt samtalsklimat betonas från flera håll.

Lotta Säfström, VD för Göteborgs stadsmission fördjupar sig i konsten att tänka långsiktigt i en starkt händelsestyrd organisation.

Tomas Landeström, expert på styrelsearbete, reder ut begreppet reservation och Jonas Bromander, tidigare analyschef på kyrkokansliet, betonar vikten av kontinuerlig omvärldsanalys.

Bifogat finns pdf av senaste numret.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är arbetsgivar- och serviceorganisation för Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift. Organisationen tecknar kollektivavtal för Svenska kyrkans anställda, ger utbildning, rådgivning och service inom arbetsgivar- och begravningsfrågor.

www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare