Nya EU-regler äventyrar svensk trafiksäkerhet

29.10.2015 12:00 | Motormännen

Idag föreslår Transportstyrelsen att Sverige ska minska intervallet för bilbesiktning. Förslaget från Transportstyrelsen är att nya bilar ska besiktigas första gången efter fyra år och sedan vartannat år. Förslaget är anpassat i enlighet med EU:s miniminivå. En nivå som ligger långt ifrån Sveriges ambitioner att vara i världsklass när det gäller trafiksäkerhet. Enligt direktivets utformning har Sverige möjlighet att bibehålla de nuvarande besiktningsintervallerna men Transportstyrelsen föreslår ändå en förändring.

– Detta är ett märkligt förslag som äventyrar trafiksäkerheten på våra svenska vägar. Varje år besiktigas 3,7 miljoner bilar. Av dessa får en miljon så pass allvarliga anmärkningar att det krävs ombesiktning. Med färre kontroller får vi fler farliga bilar på våra vägar och det vill vi inte ha, säger Jon Stenbeck informationschef på Motormännen.

Totalt får de bilar som besiktas nära 3.2 miljoner anmärkningar varje år. Runt 700 000 besiktningsanmärkningar rör bromsar. Cirka 140 000 anmärkningar rör avgasutsläpp (CO2 halt, lambasond, katalysator etc) och ca 140 000 bilar har fel på avgassystemet rent generellt.

– Samtidigt som vi på många olika sätt strävar efter att minska bilens negativa miljöpåverkan kommer förslaget få motsatt effekt för miljön. De miljöfarliga utsläppen kommer öka. För höga koldioxidutsläpp är nämligen inget som den enskilde bilägaren har möjlighet att upptäcka på egen hand, avslutar Jon Stenbeck.

För mer information:

Mikael Högskoog, pressansvarig, mikael.hogskoog@motormannen.se

Jon Stenbeck, informationschef, jon.stenbeck@motormannen.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Så är skicket på Sveriges vägar – län för län19.7.2017 10:00Pressmeddelande

Motormännens vägombud har med innovativ teknik granskat kvaliteten på 73 000 km av Sveriges statliga vägnät och kan presentera exklusiva siffror och kartor – län för län. Resultatet visar att 1,3 % av det undersökta Europavägnätet, 0,9 % av det undersökta riksvägnätet och 2,1 % av undersökta länsvägnätet är underkänt och håller en så låg kvalitet att det är obehagligt att trafikera och kostsamt att reparera.