Nya färgsprakande vintage rom från Plantations paradisöar

Jamaica och Fijiöarna är två av världens bästa platser för att odla sockerrör. På de solstänkta öarna produceras även rom i världsklass. Nu fortsätter den prisbelönta buteljeraren Plantation sin upptäcktsresa till världens främsta romupplevelser. I dagarna lanseras två av deras senaste fynd: Vintage Fiji 2005 och Vintage Jamaica 2003.

Plantation grundades av fransmannen Alexandre Gabriel, ägare till det berömda cognacshuset Maison Ferrand. På 1990-talet växte hans fascination för hantverksmässiga kvalitetsdrycker till passion. Alexandre Gabriel började resa runt i Karibien på jakt efter de allra häftigaste romfaten. Det blev början till ett livsverk som har krönts med romvärldens ädlaste titlar som ”Master Rum Blender of the Year” och ”Distiller of the Year”. Under varumärket Plantation buteljeras unika romsorter som var för sig berättar om platsen, ursprunget och den unika terroir som finns hos varje romdestilleri.

–  Plantation Vintage Collection är en serie av romsorter där Alexander Gabriel och en master blender väljer ut fat och skapar unika romupplevelser. Dessa båda vintageutgåvor är de två första i serien, säger Hugo Simberg, Brand Manager hos Spring Wine and Spirits AB.

Plantation Vintage Fiji 2005
Vintage Fiji 2005 har destillerats vid South Pacific Distillery på den västra delen av Fijis huvudö. Denna smakrika kolonndestillerade årgångsrom har tagits fram av Alexandre Gabriel och master distiller Liam Costello. Rommen har lagrats i 14 år på Bourbonfat och sedan fått ytterligare ett års lagring på ett cognacsfat av fransk ek i södra Frankrike. Den starkt begränsade upplagan har komponerats av 28 fat.

Doft: Intensivt fruktig och kryddig, ugnsbakade äpplen, plommon, kanel och muskot. Även söta toner som muscovadosocker, sirap, vanilj och honung.
Smak: Mjuk och komplex, saltkola, mjölkchoklad, valnöt, lakrits och mer kryddig ingefära.
Eftersmak: Lång och kryddig, farinsocker, sirap och ingefära.

Nr: 1200901: Plantation Vintage Fiji 2005: Pris: 899 SEK (1 200 fl)
Release på utvalda butiker hos Systembolaget: 2020-10-27

Vintage Jamaica 2003
Vintage Jamaica 2003 har destillerats vid Clarendon Distillery. Denna kraftfulla, potstill- och kolonndestillerade rom har tagits fram av Alexandre Gabriel och Plantations cellarmaster Luc Satgé. Rommen har lagrats under 16 år på bourbonfat på Jamaica och därefter ett år på cognacsfat i Frankrike. Upplagan är liten, endast 29 fat.

Doft: Fruktig och karaktärsfull, honung, passionsfrukt, gröna bananer, gula plommon, toner av vanilj med lätta inslag av bittermandel och fikon.
Smak: Long och torr, exotiska frukter, mango, ananas och kanderad frukt. Man möts även av dadlar, fikon och blommiga toner.
Eftersmak: Pepprig med inslag av vanilj och flamberade bananer.

Nr: 4082901: Plantation Vintage Jamaica 2003 Pris: 899 SEK (720 fl)
Release på utvalda butiker hos Systembolaget: 2020-10-20

Plantations Vintage-serie förpackas i en kartong som är ett färgsprakande konstverk i sig. Dessa två utgåvor pryds av paradisöarnas unika fågelarter.