Nya flyglinjer från Berlin och Helsingfors ger ännu bättre access till Åre

Den framgångsrika satsningen på VM-orten Åre fortsätter när easyJet startar upp den tredje direktlinjen till Åre Östersund Airport. Det är tyskar bosatta i området i- och runt Berlin som kommer få betydligt enklare att ta sig till Åre. Flygbolaget Finnair startade under sommaren flyglinjen Helsingfors – Trondheim som går fem dagar i veckan, vilket förbättrar tillgängligheten avsevärt för finska skidgäster.

- Det här är ett tydligt kvitto på ett stort intresse från utlandet att besöka regionen och att Åre som varumärke och skidort är väldigt attraktiv, säger Niclas Sjögren Berg, destinationschef SkiStar Åre.

Utöver den nya flyglinjen från Berlin flyger nu easyJet både från London Gatwick, Köpenhamn Kastrup och Berlin Tegel Airport till Åre Östersund Airport som nu börjar bli en etablerad nod i easyJets linjekarta. Flyglinjen med Finnair från Helsingfors till Trondheims flygplats Værnes trafikeras måndag, onsdag, torsdag, fredag och söndag hela vintern.

- Det känns oerhört spännande att kunna presentera en direktlinje från Helsingfors på finska marknaden. Åre är ett etablerat varumärke och en känd skidort i Finland. Under VM 2019 fick vi mycket uppmärksamhet i vårt finska grannland så förväntan på fler finska gäster är nu stor, avslutar Niclas Sjögren Berg, destinationschef SkiStar Åre.

Med tågstationen mitt i byn och två flygplatser inom transferavstånd finns bra access till Åre, oavsett om man reser från utlandet eller mellersta och södra Sverige. Väljer man bil så har Fortum Charge & Drive installerat 40 stycken laddplatser för elbilar och laddhybrider. Dessa laddstolpar är fördelade på 3 stycken parkeringar-  7 laddstolpar i Duved, 8 laddstolpar vid liften ”VM-8:an” och 5 laddstolpar vid Rödkulleliften.

Fakta - transportsätt till Åre:

Med nattåget anländer du till Åre lagom till liften öppnar. SJ och Snälltåget har avgångar från Malmö och Göteborg och gör flera stopp längs vägen för påstigning.

BRAflyg flyger från Stockholm (Bromma Airport), Göteborg (Landvetter Airport) och Malmö (Sturup Airport) till Åre (Åre Östersund Airport

Norweigan flyger från Arlanda torsdagar och söndagar under vintern till Åre (Åre Östersund Airport

easyJet flyger från London, Köpenhamn och Berlin till Åre (Åre Östersund Airport

SAS flyger från Stockholm (Arlanda Airport) till Åre (Åre Östersund Airport)  samt Köpenhamn (Kastrup Airport) – Trondheim (Trondheim Airport Værnes). SAS flyger också från Stockholm (Arlanda Airport) till Trondheim (Trondheim Airport Værnes)  under vintern.

Finnair flyger från Helsingfors till SAS flyger Köpenhamn (Kastrup Airport) – Trondheim (Trondheim Airport Værnes).

Norweigan flyger dagligen och året runt från många städer till Trondheim (Trondheim Airport Værnes).

HUNDraprocentig naturnära transfer från nya Scandinavian Mountains Airport till SkiStars skidområden i Sälen20.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I december 2019 öppnas elva flyglinjer från olika orter i Sverige till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. I samband med det presenterar SkiStar tillsammans med Peakpoints ett nytt mer äventyrligt sätt att ta sig till och från flygplatsen - hundspannstransfer. Men hjälp av tio stycken Alaskian Huskies får gästerna möjlighet att susa genom den vackra fjällvärlden fram till skidåkningen på SkiStars skidområden i Sälen.

SkiStars vinternyheter: mer av barnens favorit Valle, nya boenden i pistnära lägen och invigning av Scandinavian Mountains Airport12.9.2019 08:04:25 CESTPressmeddelande

Barnfamiljerna står i fokus när SkiStar presenterar årets vinternyheter. Det mycket uppskattade barnkonceptet Valle utvecklas ytterligare, det erbjuds ännu mer förstklassig skidåkning och det öppnas fler boenden i bästa Ski-in-Ski-out-lägen. Dessutom öppnas nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil i december med nonstop flyg från Danmark, England, hela fem direktlinjer från Sverige och flertalet flyglinjer via Bromma till Scandinavian Mountains Airport.

SkiStar tar första steget mot att elektrifiera skoterflottan29.8.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Under säsongen 2019/2020 inleder SkiStar, som enda europeiska partner, ett samarbete med snöskotervärldens svar på Tesla - det kanadensiska snöskoterföretaget Taiga Motors. Inledningsvis kommer SkiStar att köpa in två eldrivna snöskotrar för testkörning under kommande vintersäsong. Faller testet väl ut kommer ytterligare ett 50 tal eldrivna snöskotrar att införskaffas i nästa steg av samarbetet. Totalt har SkiStar nära 160 snöskotrar i drift.