Nya förbundsstyrelsen ska fortsätta utveckla Vision

Fackförbundet Vision som organiserar tjänstepersoner inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden ska välja förbundsordförande och förbundsstyrelse för 2020-2024. Val av förbundsstyrelse kommer behandlas under Visions förbundsmöte den 24-26 september. Nu presenterar centrala valutskottet sitt förslag.

- Valprocessen till årets förbundsmöte har varit utmanande på grund av den digitaliserade tiden som vi är i men eftersom Vision är i framkant när det gäller digitaliseringsarbetet har förutsättningarna ändå varit goda. Vi fick in många nomineringar och det visar att vi har stort engagemang bland våra förtroendevalda inom Vision ute i landet, det känns tryggt, säger Lotta Dahl sammankallande i valutskottet.

Centrala valutskottet har tagit hänsyn till kriterier såsom kön, ålder, representation från olika yrkeskategorier samt att representanter finns från olika arbetsgivare (kommun, region, privat, bolag, kyrkan) och att mångfalden främjas.

- Det är viktigt att alla i förbundsstyrelsen representerar hela Vision oavsett var man kommer ifrån. Vårt förslag står för en helhet, det handlar om personer som tillsammans bidrar till helheten. Vi har nu en stark lista på förslag till förbundsstyrelse som kommer att fortsätta utveckla Vision till ett starkt förbund som kommer att bli större, avslutar Lotta Dahl.

Valutskottets förslag:

Veronica Magnusson, Huddinge

Förste vice förbundsordförande

Lars-Åke Josefsson, Karlskoga

Andre vice förbundsordförande

Dalia Eid, Nyköping

Förbundsstyrelseledamöter

Katarina Holmqvist, Skellefteå

Hans-Jörgen Kronqvist, Bureå

Kim Jutterström, Hudiksvall

Emma Bernhult, Örebro

Mariela Ferré Hofman, Lund

Max Tegman, Tullinge

Erik Sellström, Gemla

Sonia Koppen, Göteborg

Anna Toftedahl, Skövde

Revisorer

Monika Göl, Malmö

Thomas Lund, Västerås

Lena Mellbladh, Dalsjöfors (ersättare)

Carin Neanro, Lillkyrka (ersättare)

För mer information och kontakt med valutskottet:

Hediye Güzel, presschef Vision, 076 141 7321 eller hediye.guzel@vision.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Äldreomsorgschefer bör frånsäga sig sina arbetsmiljöuppgifter14.5.2020 12:41:15 CESTPressmeddelande

Vision uppmanar idag chefsmedlemmar i äldreomsorgen att returnera sina arbetsmiljöuppgifter om de anser att det saknas tillräckliga resurser, befogenheter eller kunskap för att kunna utföra dessa uppgifter. Vision skickar också ett öppet brev till socialminister Lena Hallengren och Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, där förbundet påpekar att SKR och arbetsgivarna har misslyckats med att ge chefer i äldreomsorgen förutsättningar att utföra sina arbetsmiljöuppgifter.

Ny enkät: Chefer i äldreomsorgen saknar resurser för en säker arbetsmiljö13.5.2020 11:16:00 CESTPressmeddelande

När Vision frågade 570 enhetschefer inom kommunal äldreomsorg om deras möjligheter att fullt ut förebygga smitta av Covid-19 svarade knappt hälften att skyddsutrustningen är tillräcklig. Nästan en fjärdedel av cheferna har funderat på att returnera sina arbetsmiljöuppgifter till en överordnad chef då de saknar resurser för att skapa en säker arbetsmiljö för sin personal.