Nya förbundsstyrelsen ska fortsätta utveckla Vision

Fackförbundet Vision som organiserar tjänstepersoner inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden ska välja förbundsordförande och förbundsstyrelse för 2020-2024. Val av förbundsstyrelse kommer behandlas under Visions förbundsmöte den 24-26 september. Nu presenterar centrala valutskottet sitt förslag.

- Valprocessen till årets förbundsmöte har varit utmanande på grund av den digitaliserade tiden som vi är i men eftersom Vision är i framkant när det gäller digitaliseringsarbetet har förutsättningarna ändå varit goda. Vi fick in många nomineringar och det visar att vi har stort engagemang bland våra förtroendevalda inom Vision ute i landet, det känns tryggt, säger Lotta Dahl sammankallande i valutskottet.

Centrala valutskottet har tagit hänsyn till kriterier såsom kön, ålder, representation från olika yrkeskategorier samt att representanter finns från olika arbetsgivare (kommun, region, privat, bolag, kyrkan) och att mångfalden främjas.

- Det är viktigt att alla i förbundsstyrelsen representerar hela Vision oavsett var man kommer ifrån. Vårt förslag står för en helhet, det handlar om personer som tillsammans bidrar till helheten. Vi har nu en stark lista på förslag till förbundsstyrelse som kommer att fortsätta utveckla Vision till ett starkt förbund som kommer att bli större, avslutar Lotta Dahl.

Valutskottets förslag:

Veronica Magnusson, Huddinge

Förste vice förbundsordförande

Lars-Åke Josefsson, Karlskoga

Andre vice förbundsordförande

Dalia Eid, Nyköping

Förbundsstyrelseledamöter

Katarina Holmqvist, Skellefteå

Hans-Jörgen Kronqvist, Bureå

Kim Jutterström, Hudiksvall

Emma Bernhult, Örebro

Mariela Ferré Hofman, Lund

Max Tegman, Tullinge

Erik Sellström, Gemla

Sonia Koppen, Göteborg

Anna Toftedahl, Skövde

Revisorer

Monika Göl, Malmö

Thomas Lund, Västerås

Lena Mellbladh, Dalsjöfors (ersättare)

Carin Neanro, Lillkyrka (ersättare)

För mer information och kontakt med valutskottet:

Hediye Güzel, presschef Vision, 076 141 7321 eller hediye.guzel@vision.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Facken ställer krav på Hörby kommun pga. usel arbetsmiljö samt efter allvarlig incident24.9.2020 11:35:56 CESTPressmeddelande

Vision, Akademikerförbundet SSR, SACO-rådet, Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet samt Vårdförbundet lämnar idag, torsdag in en framställan om arbetsmiljöåtgärd mot Hörby kommun efter incidenten på Örenäs slott. Huvudskyddsombud och skyddsombud för förbunden begär att en extern utredning gällande den usla arbetsmiljön samt kring kränkande särbehandling och dess konsekvenser görs.

Vision: Låt medarbetare i välfärden bidra till omställning genom koldioxidbudgetering21.9.2020 11:28:55 CESTPressmeddelande

Kommuner och regioner har ett stort ansvar för att förverkliga den gröna omställningen, men verktygen för medarbetarna att arbeta för minskade utsläpp alltför osynliga i regeringens budget. Det anser fackförbundet Vision, som är kritiskt till att medlemmarna ofta saknar förutsättningar att arbeta för ökad hållbarhet. Nu uppmanar Vision regeringen att satsa på koldioxidbudgetering i kommuner och regioner.

Vision: Snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten17.9.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Nästan hälften av socialcheferna som svarat på Visions Novus-undersökning uppger att det är svårt att inom befintliga budgetramar ge de insatser individen har behov av och rätt till. En tredjedel av socialcheferna anser att det är svårt att göra bedömningar och utredningar enligt de krav lagen ställer. Framförallt är det insatser riktade mot barn, unga och äldre som drabbas.

Socialchefsrapporten 2020 - För en likvärdig socialtjänst17.9.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

I årets socialchefsundersökning har Vision bland annat ställt frågor om det ekonomiska läget och hur det påverkar verksamheten och dess kvalitet. Av svaren framgår tydligt att det råder obalans mellan krav och resurser inom socialtjänsten. Socialtjänstens resurser räcker ofta helt enkelt inte till för att uppfylla de krav som finns på verksamheten och för att tillgodose de lagstiftade rättigheter människor har av stöd och hjälp. Det drabbar de som i olika skeden i livet behöver socialtjänstens insatser och det bidrar till en mycket ansträngd situation för medarbetare i socialtjänsten och verksamheternas chefer.