Nya forskarskrifter ökar skolors kunskap om adhd
Den stora majoriteten lärare möter och undervisar elever med adhd. Sedan årsskiftet är kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, där adhd ingår, en obligatorisk del i lärarutbildningen för att man ser att kunskap behövs om funktionsnedsättningen och hur skolan kan upptäcka och möta behoven. Därför ger nu SPSM ut tre skrifter med fokus på forskning kring adhd som lärare och blivande lärare och annan skolpersonal kan ha nytta av.
- Vi ser att ökad kunskap är viktigt för att verksamma i skolan, från skolhuvudmän till lärare, ska kunna planera för och skapa goda undervisningsmiljöer för elever med adhd, säger Aurora Lindberg, chef för SPSM:s verksamhetsområde Kunskapsutveckling.
Viktiga kompletterande områden
De tre skrifterna tar upp tre olika och kompletterande perspektiv, som alla är centrala för att få insikt i hur skolan kan möta och ge elever med adhd en bra utbildning.
- Lisa Thorell, docent i psykologi, tar i sin skrift ”Neuropsykologiska svårigheter - så kan adhd påverka barn och unga i skolan” upp vad som kan ligga bakom symtomen för adhd.
- Daniel Östlund, docent och biträdande professor i pedagogik, belyser i skriften ”Pedagogiska relationer och strategier för elever med adhd” vikten av olika strategier för lärande och goda relationer för elever med adhd.
- Noam Ringer, leg psykolog och fil. dr i pedagogik, bygger innehållet i sin skrift ”Adhd med egna ord - Barn och unga beskriver sina erfarenheter av att vara elev med adhd” på barns och ungas egna uppfattningar om att vara elev med adhd i skolan.
- Att förstå vilka svårigheter som kan ligga bakom adhd-symtom, få kunskap om strategier för goda relationer med elever med adhd och att lyssna på hur eleverna själva beskriver sin skolsituation är tre viktiga områden skrifterna tar upp. Alla tre behövs för att skolan ska kunna ge eleverna en utbildning som fungerar, där de kan vara trygga och lära sig på ett bra sätt, säger Aurora Lindberg.
Skrifter presenteras på webbsänt seminarium
Skrifterna presenteras av forskarna på ett webbsänt seminarium imorgon onsdag den 8 september kl 15.00-16.15. Efter det följer ett panelsamtal där också rektor, lärare och organisationen Attention deltar och berättar om sina erfarenheter av hur man utformar skolmiljöer och undervisning för elever med adhd.
Läs intervjuer med forskarna bakom skrifterna på SPSM:s webbplats.
Ladda ner forskarskrifterna i SPSM:s webbutik:
Neuropsykologiska svårigheter – så kan adhd påverka barn och unga i skolan
Adhd med egna ord - Barn och unga beskriver sina erfarenheter av att vara elev med adhd
Pedagogiska relationer och strategier för elever med adhd
För intervju och mer information:
Specialpedagogiska skolmyndighetens presstjänst 010-473 50 52, press@spsm.se.
Aurora Lindberg, verksamhetsområdeschef Kunskapsutveckling, SPSM, tel 010-10 473 52 94, epost aurora.lindberg@spsm.se.
Nyckelord
Bilder
Om
Specialpedagogiska skolmyndigheten ger specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän, skolor, vuxenutbildningar och förskolor i hela landet. Vi erbjuder expertkunskap, kurser och konferenser inom specialpedagogik. Genom rådgivning och utredning arbetar vi nära skolor och förskolor i landets alla län. Vi driver också tio specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel.
Följ Specialpedagogiska skolmyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Högt tryck på kompetensutveckling för personal inom anpassade skolformer12.6.2023 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Grund- och gymnasiesärskola byter snart namn till anpassad grund- och gymnasieskola. Drygt 2 200 av personalen inom skolformerna samlas den 13 till 16 juni för fortbildning. Det är en stor del av personalen, totalt i landet finns det drygt 8 000 lärare inom grund- och gymnasiesärskola.
Ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten17.5.2023 12:40:00 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har utsett Aurora Lindberg till ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten. Aurora Lindberg kommer närmast från rollen som verksamhetsområdeschef för Kunskapsutveckling på myndigheten och tillträder tjänsten som generaldirektör 1 juni.
Bättre kunskaper och arbetssätt kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar15.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Personalen på förskolor, fritidshem och grundskolor behöver veta mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Nu lanserar SPSM ett omarbetat studiepaket för personal som jobbar med barn och elever med adhd eller autism.
Nytt studiepaket om digitala verktyg och AKK för grundsärskolan och gymnasiesärskolan6.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Digitala verktyg och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan vara ett viktigt stöd i skolans arbete för att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning goda förutsättningar att kommunicera och utvecklas i sin kunskap. I ett nytt studiepaket från Specialpedagogiska skolmyndigheten får grund- och gymnasiesärskolan konkret och användbar kunskap om hur man kan arbeta.
Skolverket och SPSM flyttar ihop i Luleå21.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger ett gemensamt kontor i Luleå idag. Etableringen skapar möjlighet till bättre samarbete och mer dialog mellan myndigheterna och skolhuvudmän om vad som behövs för att fler barn och elever ska utvecklas och nå målen i skolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum