Nya förtroendevalda i Luleå stift möttes för första gången

Under helgen har både gamla och nya stiftsfullmäktige i Luleå stift sammanträtt. Sittande stiftsfullmäktige antog verksamhetsplan och budget medan nya stiftsfullmäktige valde stiftsstyrelse och ledamöter till domkapitlet för mandatperioden 2022–2025.
Votering vid avgående stiftsfullmäktiges sammanträde. Foto: Luleå stift.

Stiftsfullmäktiges novembersammanträden ägde rum på Quality Hotel i Luleå. Det var första gången sedan våren 2019 som ledamöterna träffades fysiskt.

Verksamhetsplan och budget antogs för både Luleå stift och Luleå stifts prästlönetillgångar. Framöver vill prästlönetillgångarna kunna öka den årliga utdelningen till 2 procent av tillgångarnas marknadsvärde. Det är en ökning på 40 procent och motsvarar cirka 18 mkr. På sikt vill man också sprida investeringar till fler tillgångsslag än skogen.

Elisabeth Engberg (POSK) har varit stiftsfullmäktiges ordförande den senaste mandatperioden, ett uppdrag hon haft med glädje då det gett ett större sammanhang och inneburit jobb även över nomineringsgrupperna.

– Det har varit en spännande mandatperiod, en vi inte kommer glömma. Det jag tar med mig är ju pandemin och omställningen. Jag är imponerad av ledamöterna som kanske inte var vana men som kom i gång med det digitala. Det fanns en vilja att vara med, sa Elisabeth Englund som fick förnyat förtroende som ordförande när det nya stiftsfullmäktige sammanträdde på lördagen.

Nya stiftsfullmäktige består av de ledamöter som valdes i kyrkovalet den 19 september. Vid deras första sammanträde förrättades ett antal val, bland annat ny stiftsstyrelse och ledamöter till domkapitlet. (Se nedan.)

Nästa stiftsfullmäktige äger rum i Luleå den 13–14 maj 2022.

. . .

Om stiftsfullmäktige
Luleå stifts stiftsfullmäktige består av 51 ledamöter från 11 nomineringsgrupper. Stiftsfullmäktige sammanträder två gånger per år. Ordförande är Elisabeth Engberg (POSK) från Skellefteå.

. . .

Stiftsstyrelsen 2022–2025
Titti Ådén (s) · 1:e vice ordförande
Lars Sandberg (s)
Yvonne Stålnacke (s)
Lennart Åström (s)
Lars-Gunnar Frisk (POSK) · 2:e vice ordförande
Ingela Eriksson (POSK)
Paavo Ruokojärvi (ViSK)
Bertil Burén (c)
Helén Lindbäck (kr)
Maria Andersson (FK)

Utöver dessa ingår biskop Åsa Nyström som ordförande och domprost Charlott Rehnman som biskopens ersättare.

Domkapitlet 2022–2025
Som ledamöter i domkapitlet valdes Signild Norrman, Monica Lindmark och Katrin Lundmark, samt domarledamot Agneta Karlsson. Tidigare samma vecka valde också diakoner och präster i Luleå stift sin representant, Ewa Klarström-Karlsson.

Utöver dessa ingår biskop Åsa Nyström som ordförande och domprost Charlott Rehnman · Ingrid Holmström Pavval, församlingsherde i Ålidhems församling, ersättare.

Votering vid avgående stiftsfullmäktiges sammanträde. Foto: Luleå stift.
Elisabeth Enberg, stiftsfullmäktiges ordförande. Foto: Luleå stift.